Revidering av kreditinstitutslagstiftningen
VM120:00/2024 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Genom projektet genomförs i Finland en reform av EU:s kreditinstitutslagstiftning. Dessutom förnyar och uppdaterar projektet den nationella kreditinstitutslagstiftningen.
Projektets framskridande
Jäsenten nimeäminen työryhmään
5.7.2024 – 31.8.2024 Arbetsgrupp
Keskeisiä sidosryhmiä pyydetään tekemään jäsenesitykset asetettavaan työryhmään.
Dokument
-
Jäsenten nimeäminen luottolaitoslainsäädännön uudistamista valmistelevaan työryhmään PDF
4.7.2024 Finansministeriet
-
4.7.2024 Finansministeriet
Työryhmä
1.9.2024 – 31.12.2025 Arbetsgrupp
Dokument
-
Työryhmämuistio EU:n vakavaraisuusasetuksen 92 artiklan mukaisen jäsenvaltio-option käyttämisestä PDF
16.9.2024 Finansministeriet
EU:n vakavaraisuusasetuksen 92 artiklan mukaisen jäsenvaltio-option käyttämistä koskeva lausuntokierros
16.9.2024 – 1.10.2024 Remissbehandling
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer VM120:00/2024
Ärendenummer VN/19985/2024
Projektets arrangör finansministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 5.7.2024 – 31.12.2025
Datum för tillsättande
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
Kontaktperson
Bella Laiho, Hallitussihteeri
tel. +358 295 530 448
[email protected]
Kontaktperson
Antti Makkonen, Lainsäädäntöneuvos
tel. +358 295 530 013
[email protected]
Mål och resultat
Den arbetsgrupp som tillsätts för projektet ska utarbeta ett förslag till
1) bestämmelser om genomförande av CRD6-direktivet, till behövliga delar om precisering av genomförandet av tidigare versioner av kreditinstitutsdirektivet samt om lagstiftningsåtgärder TILL följd av CR3-förordningen, och
2) till bestämmelser om uppdatering av den nationella kreditinstitutslagstiftningen som omfattar bl.a. kreditinstitutslagen, lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker, lagen om hypoteksbanker och säkerställda obligationslån, sparbankslagen, lagen om hypoteksföreningar och lagen om Finansinspektionen.
Arbetsgruppen ska utarbeta sitt förslag i form av ett eller flera utkast till regeringsproposition. I tidtabellen för arbetsgruppens arbete ska tidsfristen för genomförandret av CRD6-direktivet beaktas.
I arbetsgruppens uppgifter ingår inte sådana lagstiftningsändringar som gäller Finansinspektionens organisatoriska och tjänstemannarättsliga frågor och som bereds separat som tjänsteuppdrag inom ramen för projektet.
Detta projekt omfattar inte ändringar i lagstiftningen om grundläggande banktjänster och tillgången till eller användbarheten av kontanter.
Sammandrag
Genom projektet genomförs i Finland en reform av EU:s kreditinstitutslagstiftning. Dessutom förnyar och uppdaterar projektet den nationella kreditinstitutslagstiftningen.
Utgångspunkter
Eu:s reviderade bestämmelser om kreditinstitut:
Europaparlamentet och rådet har den 31 maj 2024 antagit direktiv (EU) 2024/1619 om ändring av kreditinstitutsdirektivet (DET s.k. CRD6-direktivet). Bestämmelserna i ändringsdirektivet gäller i huvudsak banktillsynsmyndighetens befogenheter och tillsynsuppgifter, behörighetsvillkoren för kreditinstitutets ledning och kreditinstitutens riskhanteringsmetoder. Till samma helhet hänför sig Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1623 av den 31 maj 2024 om ändring av EU:s tillsynsförordning (DEN s.k. CRR3-förordningen). Ändringsförordningen är direkt tillämplig rätt i medlemsstaterna och tyngdpunkten i den ligger på kraven på kreditinstitutets kapital och övriga ekonomiska ställning. Största delen av bestämmelserna i CRR3-förordningen hänför sig till ikraftsättandet av internationella Basel III-standarder inom EU-området, men i regleringen har man till vissa delar avvikit från dessa standarder. Basel III-standarderna utarbetades i Baselkommittén 2010–2018 som svar på de regleringsmässiga missförhållanden som konstaterades i samband med finanskrisen 2008. Bestämmelserna i CRD6-direktivet är i sin tur till största delen EU-baserade.
Bestämmelserna i CRD6-direktivet ska sättas i kraft nationellt genom lagstiftningsåtgärder. Med tanke på banktillsynsmyndighetens befogenheter medför direktivet ändringar i de administrativa påföljderna, tillsynsbefogenheterna vid omstruktureringar samt förvärv och avyttring av betydande ägarandelar. Direktivet förutsätter preciseringar i fråga om kreditinstitutets styrningssystem, bedömningen av ledningens tillförlitlighet och kompetens (Fit and proper) och tillsynen över dessa krav. Direktivet innehåller nya mer exakta bestämmelser än för närvarande om tillsynen över kreditinstitut i tredjeländer. Dessutom innehåller direktivet nya bestämmelser om på vilket sätt ett kreditinstitut ska beakta hållbarhetsrisker i sin verksamhet.
CRR3-förordningen innehåller ett visst nationellt handlingsutrymme. De viktigaste av dessa är de nationella optioner som hänför sig till totalriskviktgolv (output floor) en särskild övergångsperiod för riskviktning av bostadskrediter för kreditinstitut som använder interna riskmodeller och möjligheten att fastställa golvnivån på konsoliderad nivå i stället för de enskilda kreditinstitutens tillämpningsnivå (Solo-nivå).
DE genomförandebestämmelser SOM HÄNFÖR SIG till CRD6-direktivet ska vara i kraft senast den 10 juni 2026. CRR3-förordningen träder i kraft den 1 januari 2025.
Uppdatering av den nationella kreditinstitutslagstiftningen:
Finansministeriet har utarbetat en bedömningspromemoria om grundläggande banktjänster och kreditinstitutslagstiftningen som tjänsteuppdrag. promemorian publicerades den 1 mars 2024 (Bedömning av banktjänster och kreditinstitutslagstiftning. Bedömningspromemoria om lagstiftningens aktualitet och ändringsbehov. Finansministeriets publikationer 2024:14). I bedömningspromemorian framfördes synpunkter och förslag till revidering av den nationella kreditinstitutslagstiftningen utifrån respons från olika intressentgrupper och finansministeriets observationer. Väsentliga med tanke på projektet är de omständigheter som behandlas i denna bedömningspromemoria och som gäller den allmänna regleringen av kreditinstitutens verksamhet och riskhantering, lagstiftningen om sammanslutningar av inlåningsbanker och lagstiftningen om kreditinstitutens sammanslutningsformer.
I samband med totalreformen av lagstiftningen om hypoteksbanksverksamhet (RP 203/2021 rd) identifierades ett eventuellt behov av att vidareutveckla regleringen så att modellen med mellankreditverksamhet utsträcks också till gränsöverskridande kreditinstitutskoncerner samt att hantera risker som beror på bindningar i balansräkningen.
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo tryggar regeringen stabiliteten, förutsägbarheten och konkurrenskraften på finansmarknaden. Eftersom regleringen av bankerna i fråga om de bestämmelser som omfattas av projektet i hög grad har harmoniserats inom eu, ska man i projektet i enlighet med regeringsprogrammet fästa uppmärksamhet vid att bestämmelserna om nationell tilläggsreglering minimeras och är enhetliga med de viktigaste jämförelseländerna. Utöver de verkställighetsåtgärder som EU-lagstiftningen förutsätter främjar projektet regeringsprogrammets ovannämnda mål.
Arbetsgruppens mandatperiod inleddes den 1 september 2024. Arbetsgruppspromemorian om användningen av medlemsstatsoptionen enligt artikel 92 i EU:s tillsynsförordning blev klar den 16 september 2024. Arbetsgruppens arbete fortsätter till övriga delar.
EU:n vakavaraisuusasetuksen 92 artiklan mukaisen jäsenvaltio-option käyttämistä koskeva lausuntokierros
16.9.2024 – 1.10.2024 Remissbehandling
EU:n vakavaraisuusasetuksen 92 artiklan mukaisen jäsenvaltio-option käyttämistä koskeva lausuntokierros
16.9.2024 – 1.10.2024 Remissbehandling
Perusvalmistelu: Valmisteluelimen asettaminen
-
Jäsenten nimeäminen luottolaitoslainsäädännön uudistamista valmistelevaan työryhmään PDF
4.7.2024 Finansministeriet
-
4.7.2024 Finansministeriet
-
Asettamispäätös; Luottolaitoslainsäädännön uudistamista valmistelevan työryhmän asettaminen PDF
4.7.2024 Finansministeriet
Perusvalmistelu: virkatyö/työryhmä/konsultointi
-
Työryhmämuistio EU:n vakavaraisuusasetuksen 92 artiklan mukaisen jäsenvaltio-option käyttämisestä PDF
16.9.2024 Finansministeriet
Projektgrupp
Person
Roll, Mandattid
Laiho, Bella
Hallitussihteeri
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
5.7.2024 – 31.12.2025
Arbetsgrupp
Person
Roll, Mandattid
Makkonen, Antti
Lainsäädäntöneuvos
finansministeriet
Roll: Ordförande
5.7.2024 – 31.12.2025
Laiho, Bella
Hallitussihteeri
finansministeriet
Roll: Sekreterare
5.7.2024 – 31.12.2025
Erovaara-Williams, Taina
Johtava sääntelyasiantuntija
Finanssivalvonta
Roll: Medlem
5.7.2024 – 31.12.2025
Hämäläinen, Harri
Kriisinratkaisuasiantuntija
Rahoitusvakausvirasto
Roll: Medlem
5.7.2024 – 31.12.2025
Salmi, Olli
Johtava asiantuntija
Finanssiala ry
Roll: Medlem
5.7.2024 – 31.12.2025
Vauhkonen, Jukka
Vanhempi neuvonantaja
Suomen Pankki
Roll: Medlem
5.7.2024 – 31.12.2025
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Makkonen, Antti
Lainsäädäntöneuvos
finansministeriet
Roll: Ansvarig person
5.7.2024 – 31.12.2025
Makkonen, Antti
Lainsäädäntöneuvos
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
5.7.2024 – 31.12.2025