Statsunderstöd
Med statsunderstöd avses offentlig finansiering som utan direkt motprestation beviljas andra än statliga ämbetsverk eller inrättningar av anslag som tagits in i statsbudgeten eller av medel i statliga fonder utanför statsbudgeten. Statsunderstöd beviljas efter prövning och de används för att understödja verksamhet av många slag och olika projekt.
Med statsunderstödsverksamhet avses verksamhet som ordnas av statsbidragsmyndigheterna och vars syfte är att med hjälp av statsunderstöd uppnå mål som tillgodoser samhälleliga behov.
De anslag som anvisas för statsunderstöd är överföringsutgifter i statsbudgeten. Statsunderstöden ska riktas effektivt och användas på ett resultatrikt och verkningsfullt sätt i enlighet med principerna för god förvaltning och god ekonomi. Statsbidragsmyndighetens verksamhet ska vara effektiv, ändamålsenlig och transparent.
Statsunderstödslagen (688/2001) är en allmän lag som gäller statsunderstöd enligt prövning och i vilken det föreskrivs om grunderna och förfarandena för beviljande av statsunderstöd. Vid administrationen av statsunderstöd tillämpas också lagen om statsbudgeten (423/1998), den speciallagstiftning som gäller statsunderstöd och de allmänna förvaltningslagarna, såsom förvaltningslagen (434/2003).
Statsunderstöd som beviljas för ekonomisk verksamhet är också statligt stöd (företagsstöd). På beviljandet av sådana tillämpas EU:s regler om statligt stöd. Nationella avvikelser från dessa regler är inte tillåtna. Företagsstöden kan granskas i exempelvis informationstjänsten för företagsstöd (arbets- och näringsministeriet) och webbtjänsten för uppgifter om EU-stöd (jord- och skogsbruksministeriet).
Statsunderstöd är inte detsamma som till exempel statsandelar eller samfinansierad verksamhet.
I Finland finns cirka 90 statsbidragsmyndigheter som med stöd av lagstiftningen ansvarar för uppgifterna i anslutning till statsunderstöd. Statsbidragsmyndigheter är ministerierna och många statliga ämbetsverk och inrättningar. Statsbidragsmyndighetsuppgifter kan också skötas av någon annan än en myndighet, om det föreskrivs om detta genom lag.
Kommunikationsministeriet
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Trafikledsverket
Jord- och skogsbruksministeriet
Gårdsbrukets utvecklingsfond
Livsmedelsverket
Justitieministeriet
Undervisnings- och kulturministeriet
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning
Nationella audiovisuella institutet
Riksarkivet
Museiverket
Utbildningsstyrelsen
Finlands Akademi
Centret för konstfrämjande
Försvarsministeriet
Inrikesministeriet
Brandskyddsfonden
Gränsbevakningsväsendet
Social- och hälsovårdsministeriet
Social- och hälsoorganisationernas understödscentral (STEA)
Institutet för hälsa och välfärd
Arbets- och näringsministeriet
Energimyndigheten
Innovationsfinansieringsverket Business Finland
Kärnavfallshanteringsfonden
NTM-centralen i Södra Österbotten
NTM-centralen i Södra Savolax
NTM-centralen i Tavastland
NTM-centralen i Sydöstra Finland
NTM-centralen i Kajanaland
NTM-centralen i Mellersta Finland
NTM-centralen i Lappland
NTM-centralen i Birkaland
NTM-centralen i Österbotten
NTM-centralen i Norra Karelen
NTM-centralen i Norra Österbotten
NTM-centralen i Norra Savolax
NTM-centralen i Satakunta
NTM-centralen i Nyland
NTM-centralen i Egentliga Finland
Nylands arbets- och näringsbyrå
Egentliga Finlands arbets- och näringsbyrå
Satakunta arbets- och näringsbyrå
Tavastlands arbets- och näringsbyrå
Birkalands arbets- och näringsbyrå
Sydöstra Finlands arbets- och näringsbyrå
Södra Savolax arbets- och näringsbyrå
Norra Savolax arbets- och näringsbyrå
Norra Karelens arbets- och näringsbyrå
Mellersta Finlands arbets- och näringsbyrå
Södra Österbottens arbets- och näringsbyrå
Österbottens arbets- och näringsbyrå
Norra Österbottens arbets- och näringsbyrå
Kajanalands arbets- och näringsbyrå
Lapplands arbets- och näringsbyrå
Utrikesministeriet
Finansministeriet
Statskontoret
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Regionförvaltningsverket i Östra Finland
Regionförvaltningsverket i Lappland
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Regionförvaltningsverket i Norra Finland
Statsrådets kansli
Miljöministeriet (MM)
Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet
Oljeskyddsfonden
Folkpensionsanstalten
Landskapsförbunden
Södra Karelens förbund
Södra Österbottens förbund
Södra Savolax landskapsförbund
Tavastlands förbund
Kajanalands förbund
Mellersta Österbottens förbund
Mellersta Finlands förbund
Kymmenedalens förbund
Lapplands förbund
Birkalands förbund
Österbottens förbund
Norra Karelens landskapsförbund
Norra Österbottens förbund
Norra Savolax förbund
Päijänne-Tavastlands förbund
Satakunta förbund
Nylands förbund
Egentliga Finlands förbund
Organisationer som beviljar statsunderstöd med stöd av speciallagstiftning:
Business Finland Ab, arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde
Finlands filmstiftelse, undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde
Finlands skogscentral, jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde
Finlands viltcentral, jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde
Information om statsunderstöd som kan sökas och om statsunderstöd som beviljats
Information om statsunderstöd som kan sökas och om statsunderstöd som beviljats
Information om de statsunderstöd som kan sökas och om statsunderstöd som beviljats finns fritt tillgänglig i de digitala tjänsterna för statsunderstödsverksamheten (statsunderstödstjänsterna), som ingår i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Informationen om statsunderstöd kan utnyttjas till exempel i beslutsfattandet. Mängden information som publiceras i tjänsterna ökar gradvis.
Gemensamma statsunderstödstjänster är
- Sokunderstod.fi, en webbtjänst för utlysningar och information till de sökande
- Granskaförvaltningen.fi, en webbtjänst för informationsförmedling
- Administreraunderstod.fi, en webbtjänst för statsbidragsmyndigheterna för administrering och behandling av statsunderstöd.
Alla utlysningar om statsunderstöd publiceras i tjänsten Sokunderstod.fi. Statsunderstöd söks antingen via tjänsten Sokunderstod.fi eller via någon annan e-tjänst som statsbidragsmyndigheten tillhandahåller. Statsbidragsmyndigheten kan också tillhandahålla andra alternativa sätt att ansöka om statsunderstöd. Statsunderstöd som sökts och beviljats kan granskas i tjänsten Tutkiavustuksia.fi, som är en del av tjänsten Granskaförvaltningen.fi.
Statskontorets statsunderstödstjänster
Statskontoret publicerar egna material till stöd för statsbidragsmyndigheternas införande och användning av statsunderstödstjänsterna. Statskontoret har till exempel utarbetat en handbok om funktionerna i statsunderstödstjänsterna och anvisningar om användningen av tjänsterna.
Statskontoret ansvarar för förvaltningen av informationsresursen för statsunderstödsverksamheten, utvecklingen av de digitala tjänsterna (statsunderstödstjänster) inom dem och för stödet för användningen i överensstämmelse med statsunderstödslagen och lagen om statskontoret (305/1991). Statskontoret har också lagstadgade uppgifter i anslutning till analys och rapportering av statsunderstödsverksamheten.
Modernisering och digitalisering av statsunderstödsprocesserna är fortlöpande uppgifter. Statsunderstödstjänsternas datastrukturer och datainnehåll bidrar till att förenhetliga den information som uppkommer i statsunderstödsverksamheten och minskar den administrativa bördan. Strukturerna och innehållen förbättrar också läsbarheten av meddelandena om utlysning av statsunderstöd och av exempelvis villkoren och begränsningarna för användningen av statsunderstöd.
Statsbidragsmyndigheterna tar i bruk de gemensamma statsunderstödstjänsterna stegvis. Statsbidragsmyndigheterna genomför med stöd av Statskontoret särskilda utvecklings- och införandeprojekt för detta.
Utveckling av statsunderstödsverksamheten
Finansministeriet har som mål att stärka den kunskapsbaserade ledningen och öka genomslaget i den förvaltningsövergripande statsunderstödsverksamheten. Målet är också att förbättra produktiviteten. Målet med utvecklandet av statsunderstödsverksamheten är dessutom att reformera och harmonisera förvaltningen och att förenhetliga förfarandena för statsunderstöd.
För att dessa mål ska nås krävs
- att de administrativa och ekonomiska förfaringssätten utvecklas och förenhetligas
- att statsunderstödstjänsterna tas i bruk och används av statsbidragsmyndigheterna samt
- handledning, stöd och gemensam utveckling.
Projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten, det vill säga statsunderstödsprojektet, pågår vid finansministeriet 11.3.2019–31.12.2023. Statsunderstödsprojektet har skapat förutsättningar för att öppna och utnyttja uppgifterna om statsunderstöd: Inom projektet har man inrättat informationsresursen för statsunderstödsverksamheten och utvecklat de digitala tjänster som ingår i den samt berett de ändringar av lagstiftningen som trädde i kraft den 1 januari 2023.
Den informations- och effektbaserade verksamhetsmodellen för statsunderstödsverksamheten, ordlistan för statsunderstöd och flera praktiska handböcker för administreringen av statsunderstöd och till stöd för statsbidragsmyndigheterna hör till de centrala resultaten av statsunderstödsprojektet. Dessa finns tillgängliga i materialbanken.
Finansministeriet fortsätter att styra den förvaltningsövergripande utvecklingen av statsunderstödsverksamheten och underlättar utnyttjandet av information om statsunderstöd inom statsförvaltningen. Avsikten är att uppnå effektivitets- och produktivitetsvinster.
Inspelning av statsunderstödsprojektets slutseminarium (15.11.2023)
Tuula Lybeck, ledande specialsakkunnig
finansministeriet, Utvecklings- och förvaltningsfunktionen, Enheten för information Telefon:0295530595 E-postadress: [email protected]