Kundbesöken fortsätter samlas till gemensamma serviceställen i sex områden
I Södra Savolax, Mellersta Finland, Lappland, Birkaland, Satakunta och Nyland börjar man 2024 planera och genomföra en reform där kundbesöken hos statliga myndigheter samlas till gemensamma serviceställen under 2020-talet i hela Finland. Statens lokalanvändning effektiviseras samtidigt då ämbetsverken flyttar till gemensamma kontorslokaler.
Målet med de gemensamma serviceställena är att de utöver statliga ämbetsverkstjänster också tillhandahåller FPA:s, kommunernas och välfärdsområdenas tjänster och ger rådgivning och stöd i anslutning till myndighetskommunikation. Utgångspunkten för statsförvaltningens service är täckande e-tjänster som kompletteras med kundbesök. De gemensamma serviceställena tryggar en heltäckande tillgång i fråga om kundbesök och utvecklar den nuvarande servicenivån runtom i Finland, men samtidigt uppnås även besparingar med hjälp av serviceställena.
De första gemensamma serviceställena inledde sin verksamhet 2023 i Lahtis i Päijänne-Tavastland, Villmanstrand i Södra Karelen och Joensuu i Norra Karelen.
”Lärdomarna från de tidigare landskapen möjliggör snabbare planering i flera landskap. Till exempel i Björneborg i Satakunta har det redan pågått en reform av denna typ, och vi har redan haft ett bra samarbete med dem. Den här gången deltar mycket olika landskap, vilket för med sig egna utmaningar för planeringen och genomförandet. Samarbetet med regionala och lokala aktörer är ytterst viktigt även i fortsättningen”, säger utvecklingsdirektör Marko Puttonen.
Regionerna valdes utifrån sina behov
De nya regioner där reformen ska börja genomföras valdes ut i samråd med tjänsteproducenterna och landskapsförbunden. Valet berodde också på ekonomiska bedömningar av den nytta som uppnås. Förslaget om landskapen lades fram av finansministeriet gemensamt med Senatfastigheter, som ansvarar för statens lokaler.
Senatfastigheter renoverar även andra gemensamma lokaler för ämbetsverk i landskap där service- och lokalnätsreformen ännu inte inletts. I dessa projekt utvecklas kundtjänsten och de gemensamma utrymmena i enlighet med målen för reformen, men serviceutbudet kan vara mera begränsat i inledningsfasen.
Styrgruppen för service- och lokalnätsprojektet fattade den 21 juni beslut om de nya områden där reformen ska genomföras.
Mer information:
Marko Puttonen, utvecklingsdirektör, tfn 0295 530271, marko.puttonen(at)gov.fi
Jaana Salmi, konsultativ tjänsteman, tfn 029 553 0286, jaana.salmi(at)gov.fi
Frågor och svar om reformen av statens service- och lokalnät
Reformen i regionerna