Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Upphovsrättslagen ändras

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 2.3.2023 14.04 | Publicerad på svenska 2.3.2023 kl. 14.47
Typ:Pressmeddelande

Regeringen föreslog ändringar i upphovsrättslagen och i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation i april 2022. Regeringens proposition kompletterades på begäran av grundlagsutskottet i december 2022. Riksdagen godkände regeringens lagändringar med små ändringar. Avsikten är att republikens president stadfäster lagändringarna imorgon fredag. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 3 april 2023.

Genom lagändringarna införlivas bestämmelserna i EU:s upphovsrättsdirektiv och direktivet om onlinesändningar i finsk lagstiftning. Genomförandet av direktiven är den viktigaste reformen av upphovsrättslagstiftningen på 20 år.

Under behandlingen hörde riksdagens utskott ett flertal sakkunniga. Uppfattningarna om de ändringar som direktiven förutsätter var motstridiga. Kulturutskottet beslutade emellertid att, bortsett från vissa undantag, föreslå att lagändringarna godkänns i den form som de föreslås i regeringens proposition. Utskottets ändringar handlade om att förutsättningen i fråga om god sed stryks från parodibestämmelsen (23 a §), att det i den nya paragrafen om avtalslicens införs en möjlighet att komma överens direkt i fråga om metoden för direkt överföring (25 m §) och att upphovsmannens skyldighet att betala vederlag stryks (55 j §).

Promemorian innehöll en reservation i fråga om den paragraf som gäller vidaresändning av radio- och televisionsutsändningar och tre uttalanden om mångsidig övervakning av effekterna av lagändringarna och om behovet av att göra en helhetsreform av upphovsrättslagen.

Lagändringarna moderniserar upphovsrättslagen på flera olika sätt. Genom dessa betydande ändringar främjas användningen av digital teknologi, gränsöverskridande användning av verk, större tillgänglighet för olika verk och fungerande upphovsrättsmarknader samt införs nya ansvarsbestämmelser i fråga om onlinetjänster för delning av innehåll.  Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation ändrades så att det nya 6 a kap. i upphovsrättslagen tillämpas på delningstjänster för innehåll istället för de ansvarsbestämmelser som gäller vissa serviceproducenter. Kulturutskottet fäste uppmärksamhet vid behovet att utveckla infrastrukturen för upphovsrätt.  

Riksdagen fäste uppmärksamhet vid balansen med tanke på de grundläggande fri- och rättigheterna och särskilt vid att yttrande- och uttrycksfriheten tillgodoses i fråga om bestämmelserna i det nya 6 a kap. De föreslagna bestämmelserna ändrades genom regeringens kompletterande proposition. I den förtydligas att mekanismens praxis och förfaranden för rättighetsinnehavaren och serviceproducenten inte får hindra en användare att använda tjänsten på lagligt sätt. Laglig användning är användning som grundar sig på den inskränkningsbestämmelse som finns i lagen, på tillstånd från rättighetsinnehavaren eller på att materialet inte är skyddat av upphovsrätten.

Den harmoniserade rättsliga ram som skapas genom upphovsrättsdirektivet minskar fragmenteringen av den digitala inre marknaden och stimulerar innovation, kreativitet, investeringar och produktion av nytt innehåll.

Direktivet om upphovsrätt och närstående rättigheter på den digitala inre marknaden (det så kallade DSM-direktivet) och direktivet om onlinesändningar och vidaresändningar av radio- och tv-program trädde i kraft i juni 2019. Ändringarna skulle införlivas i medlemsländernas lagstiftning senast i juni 2021.

Det är viktigt att bestämmelsen snabbt stadfästs, eftersom kommissionen har meddelat att den i en nära framtid kommer att väcka talan mot Finland, eftersom införandet av direktivet har dragit ut på tiden.

Användningen av verk i den digitala miljön ska underlättas

Ändringarna i upphovsrättslagen underlättar användningen av verk i den digitala miljön med stöd av bestämmelser om inskränkning samt förvärvet av rättigheter i vissa särskilda gränsöverskridande situationer. Lagen innehåller nya inskränkningar i upphovsrätten till förmån för text- och datautvinning och för främjandet av yttrandefriheten, till exempel när det gäller att skapa olika mem.

Kulturarvsinstitutioner får använda utgångna verk med stöd av en avtalslicens samt under vissa förutsättningar med stöd av en inskränkning i upphovsrätten, om det inte finns någon representativ avtalslicensorganisation. De nya bestämmelserna kräver att det förs diskussioner med intressegrupperna och att infrastrukturen för upphovsrätt utvecklas, bland annat för att säkerställa att uppgifter om det år då upphovsmannen avlidit finns tillgängliga.

Ändringarna i bestämmelserna om användning i undervisningssyfte har begränsats till de ändringar som direktivet förutsätter, särskilt när det gäller behoven av distansundervisning och digitala användningsformer i gränsöverskridande situationer. Bestämmelserna baserar sig på ett avtalslicenssystem som kompletteras av en inskränkningsbestämmelse, till den del det inte finns tillgång till de tillstånd som behövs för användning av verk i illustrativt syfte inom undervisning.

Riksdagen förutsätter i sitt uttalande att det görs en bedömning av hur väl lagstiftningen fungerar i fråga om användningen i undervisnings- och forskningssyfte med tanke på rättighetsinnehavare och utbildningsanstalter, och att ministeriet bereder de nödvändiga lagändringarna ifall det framkommer brister i tillämpningen av bestämmelserna.

Förbättringar gällande ställningen för upphovsmän, utövande konstnärer och förläggare

Upphovsmännens och de utövande konstnärernas ställning i avtalsförhållandet förbättras. Dessa rättsinnehavare har rätt till lämplig och proportionell ersättning för användningen av deras verk samt rätt att få en redovisning om både kommersiell och icke-kommersiell användning av verken. Om verket inte har utnyttjats inom rimlig tid, har upphovsmannen eller den utövande konstnären rätt att återkalla överlåtelsen av upphovsrätten.

Genom att öka transparensen i fråga om användningen av verk och utbetalningen av ersättning stärks de ursprungliga upphovsmännens och de utövande konstnärernas ställning i förhållande till användarna. En förutsättning för att målen med bestämmelserna ska uppnås är att det tas fram god praxis vid de diskussioner som ordnas med olika intressegrupper inom varje bransch.

Utövande konstnärers, dvs. skådespelare och dansare, rättigheter till förevisningar som tagits upp på bildupptagningar utvidgas till att motsvara rättigheterna till framföranden som har tagits upp på ljudupptagningar.

Som en ny ensamrätt fogas till lagen en närstående rättighet för förläggare av presspublikationer.

De viktigaste ändringarna som direktivet om onlinesändningar förutsätter

Genom lagändringarna främjas även anskaffningen av tillstånd för sändningsverksamhet som krävs för vidaresändning och direktöverföring av tv- och radioprogram. Dessutom införs en föreskrift om ursprungslandsprincipen för anknutna onlinetjänster för radio- och televisionsföretag. Kommunikationsutskottet har förutsatt att begreppen inom vidaresändning förtydligas i samband med att direktivet sätts i kraft. Regeringspartierna i kulturutskottet ansåg emellertid att detta inte är möjligt, eftersom den föreslagna definitionen står i strid med direktivet.

Onlineleverantörer av delningstjänster för innehåll blir skyldiga att erhålla tillstånd för upphovsrättsskyddat innehåll

Ansvaret för onlineleverantörer av delningstjänster för innehåll, dvs. plattformer för sociala medier, avseende material som lagras i tjänsten blir tydligare genom att det införs en skyldighet att erhålla tillstånd för material som laddas upp av användarna i tjänsten. Onlineleverantörerna av delningstjänster för innehåll säkerställer att det i tjänsten inte finns material som kränker upphovsrätten.

Serviceproducenten ska erhålla tillstånd av upphovsmannen eller på upphovsmannens begäran även på förhand hindra åtkomsten till material som kränker upphovsrätten. Om tillstånd inte finns, kan tjänsteleverantören befrias från ansvaret under de förutsättningar som anges i lagen. Tjänsteleverantören kan inte åberopa bestämmelserna om ansvarsfrihet i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation.

De föreslagna lagändringarna främjar den inre marknadens funktion och stärker rättsinnehavarnas ställning i förhållande till sådana tjänster där användarna har laddat upp upphovsrättsskyddat innehåll.

Direktivet förutsätter att serviceproducenternas ansvar inte leder till att användarna hindras att utöva sin rätt att använda det material som de laddat upp i tjänsten. Användningen av ett verk i en onlinetjänst för delning av innehåll kan vara tillåten med stöd av en inskränkningsbestämmelse eller på grund av att materialet inte är upphovsrättsligt skyddat eller att tillstånd har inhämtats från rättsinnehavaren. De strängare bestämmelser som grundlagsutskottet föreslagit i fråga om användningen av förhandsgranskning har inte gått att införa med beaktande av bestämmelserna och målen i direktivet och domstolens så kallade Polen-dom som gäller dem. Kulturutskottet föreslog också att upphovsmannens skyldighet att betala vederlag slopas eftersom den inte hänför sig till direktivet. Bestämmelsen infördes för den händelse att det senare skulle visa sig att upphovsmannens krav inte är baserat på upphovsrätten.

Bestämmelsen ger också flera rättsmedel. Om upphovsmannen eller tjänsteanvändaren är missnöjd med ett avgörande i den mekanism för klagomål och prövning som förutsätts av direktivet och tillhandahålls av tjänsteleverantören, kan ärendet föras vidare till ett opartiskt, icke-bindande tvistlösningsförfarande som upprätthålls av undervisnings- och kulturministeriet. Då gör en opartisk upphovsrättssakkunnig en bedömning av om åtkomsten till verket ska göras omöjlig i tjänster eller om verket ska avlägsnas från tjänsten och ger en rekommendation i ärendet.

Tre uttalanden

Riksdagens svar på regeringens proposition innehåller tre uttalanden.

1. Riksdagen förutsätter att statsrådet bedömer hur väl upphovsrättslagen fungerar och vilka konsekvenser den har för olika aktörer. I bedömningen ska man dessutom beakta vägandet av konsekvenserna för de grundläggande fri- och rättigheterna i förhållande till tolknings- och tillämpningspraxis och definitionsbehoven i fråga om bestämmelserna, särskilt med tanke på ursprunglig sändning och vidaresändning. Man bör åtgärda de missförhållanden som eventuellt upptäckts vid bedömningen genom att bereda nödvändiga ändringar i lagstiftningen inom ramen för EU-rätten och det nationella handlingsutrymmet.

2. Riksdagen förutsätter att undervisnings- och kulturministeriet följer upp och utvärderar väl hur de föreslagna bestämmelserna fungerar i undervisnings- och forskningspraxis med tanke på rättighetsinnehavarna, lärarna och läroanstalterna och utifrån detta bereder nödvändiga förslag till författningsändringar.

3. Riksdagen förutsätter att statsrådet bedömer behovet av en helhetsreform av upphovsrättslagstiftningen för att göra upphovsrättssystemet mera transparent och göra lagstiftningen tydligare och begripligare med beaktande av det nationella handlingsutrymmet.

Ändringar av upphovsrättslagen som bereds senare

I det så kallade andra paketet, som kommer vid en senare tidpunkt, behandlas övriga lagändringar som direktivet kräver, till exempel användningen av verk i undervisnings- och forskningsverksamhet, inklusive parallellpublicering, samt frågor som rör radio- och televisionssändningar, framförallt det avgörande som rör tillgången till tjänsten SVT Play på Åland.

Mer information:

Anna Vuopala, regeringsråd, tfn 0295 330 331

direktör Jorma Waldén, tfn 0295 330 338

På andra webbplatser

Statsrådets beslut

Revision av upphovsrättslagen - genomförande av DSM-direktivet
Upphovsrätt
EU-direktiv beslut författningar lagstiftning upphovsrätt

Se även

Den nationella finanspolitiska lagstiftningen revideras

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:27.6.2025 17.04

Arbetsgrupp föreslår en reform av banklagstiftningen

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:26.5.2025 14.14

Finansministrarna diskuterar förenkling av EU-lagstiftningen

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:7.3.2025 12.51

Förslag till lag om välfärdsområdenas finansiering på remiss

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:28.1.2025 15.35

Ändringarna i lagen om välfärdsområdenas finansiering stadfästes

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:19.12.2024 15.21

Förslaget till direktiv om informationsutbyte om minimibeskattning på remiss

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:31.10.2024 14.47
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation