Ändringar i ikraftträdandet av elektronisk myndighetspost
Lagförslaget om övergång till digital myndighetspost kommer förmodligen att träda i kraft senare under 2026 i stället för den 12 januari 2026 som var det ursprungliga målet. Den exakta tidpunkten bekräftas när riksdagsbehandlingen framskrider.
Behandlingen av regeringspropositionen fortsätter efter riksdagens sessionspaus i februari 2026. Enligt den proposition som är under behandling kommer myndigheterna i fortsättningen i första hand att sända handlingar och delgivningar digitalt till de myndiga användare som annars också utnyttjar myndighetens e-tjänster. Reformen gäller inte sådana människor som inte uträttar ärenden digitalt och som aldrig använder Suomi.fi-autentisering. Man kan dock återgå till papperspost genom egen anmälan. Avsikten är att ändringen träder i kraft under 2026.
Avsikten är också att myndighetsmeddelanden ska kunna sändas till kommersiella digitala posttjänster under 2026. Det betyder att användaren har möjlighet att ta emot och läsa myndigheternas elektroniska delgivningar också i kommersiella digitala posttjänster vid sidan av Suomi.fi-meddelandena. Målet med att inkludera kommersiella digitala posttjänster är att öka allmänhetens valfrihet och förbättra upplevelsen av att använda e-tjänster.
Mer information:
Sami Aalto, konsultativ tjänsteman, finansministeriet, tfn 0295 530 336, sami.j.aalto(at)gov.fi
Niko Ruostetsaari, konsultativ tjänsteman, finansministeriet, tfn 0295 530309, niko.ruostetsaari(at)gov.fi
Prioritering av digital myndighetskommunikation (dvv.fi)
Pressmeddelande den 25 september 2025:Myndighetsposten blir snart i regel elektronisk för dem som använder digitala tjänster
Pressmeddelande 15 december 2025: Myndighetspost kan i fortsättningen mottas även via kommersiella digitala posttjänster