Digital lösning effektiviserar statens resultatstyrning
Den resultatstyrningsapplikation som finansministeriet utvecklat gör statens resultatstyrning smidigare och stöder ibruktagandet och uppföljningen av strategier och förvaltningsövergripande program. Applikationen har utvecklats av statliga experter som en s.k. lowcode-lösning. Användningen av applikationen pilottestas hösten 2024 inom finansministeriets, arbets- och näringsministeriets och undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområden.
Bakgrunden till den nya applikationen är målet att göra resultatstyrningen enhetligare, begripligare och mera transparent till exempel genom att presentera resultatmålen i visuell och åskådlig form.
Nya applikationen förtydligar granskningen av större helheter
Statens resultatstyrning omfattar cirka hundra ämbetsverk. Hittills har resultatavtalen i huvudsak utarbetats som Word-dokument, och genomförandet av dem har rapporterats i verksamhetsberättelser och i separata halvtidsrapporter under året. Ministerierna ger dessutom respons på ämbetsverkens prestationer i sina ställningstaganden till bokslutet.
För närvarande behandlas resultatstyrningen årligen i hundratals dokument, men det finns ingen heltäckande vy över statsförvaltningens resultat. Den nya digitala lösningen syftar till att avhjälpa denna brist.
Verktyget ger en enhetlig helhetsbild av ämbetsverkens resultatmål och uppnåendet av dem samt möjliggör olika sammandrag enligt förvaltningsområde och på statlig nivå. Resultatmål som stöder samhällelig genomslagning och förvaltningsövergripande program har sammanställts, vilket gör det lättare att sammankoppla resultatstyrningen med större helheter, såsom handlingsprogrammet Agenda 2030 för global hållbar utveckling.
Resultatstyrningen balanserar de resurser som står till förfogande och de resultat som uppnås
Resultatstyrningen är en avtalsbaserad styrmodell som baserar sig på regeringsprogrammets, förvaltningsområdenas och ämbetsverkens mål. De viktigaste styrinstrumenten är statsbudgeten och det resultatavtal som ingås mellan ministeriet och ämbetsverken.
Applikationen underlättar arbetet för dem som ansvarar för ämbetsverkens och ministeriernas resultatstyrning och den kommer via olika sammandrag och visuell rapportering att erbjuda information för både ämbetsverkens personal, forskare och alla som är intresserade av statens resultatstyrning. Uppgifter kan sammanställas till exempel på statsrådsnivå, förvaltningsnivå eller temanivå.
Resurseffektiv utveckling i samarbete mellan statliga experter
Resultatstyrningsapplikationen har utvecklats som en s.k. lowcode-lösning av sakkunniga vid ministerierna och ämbetsverken. I lowcode-lösningsmodellen kan applikationer utvecklas utan djupgående programmeringsförmåga. Den erbjuder färdiga element och visuella verktyg som gör det enkelt för användarna att bygga och redigera applikationer, vilket påskyndar utvecklingsarbetet och minskar behovet av att skriva kod.
Den tekniska utvecklingen och verksamhetsutvecklingen kan kombineras på ett sömlöst sätt när programutvecklarna känner till realiteterna med och utvecklingsmöjligheterna inom förvaltningsprocesserna. Utvecklarna är experter inom sina egna områden, vilket gör det lättare att undvika tidskrävande och felkänslig ”tolkning” med tekniska experter. Detta påskyndar utvecklingsarbetet och bidrar till att hålla kostnaderna på en rimlig nivå. Jani Martikainen, som leder utvecklingen av resultatstyrningsapplikationen, betraktar lowcode-modellen som en omvälvande möjlighet till en ny slags resurseffektiv gemensam utveckling inom statsförvaltningen.
”Genom att utvidga användningen av lösningen också till andra administrativa processer kan vi avsevärt minska statens kostnader för IT-anskaffningar. Jag hoppas att den banbrytande digitaliseringen av resultatstyrningen fungerar som ett uppmuntrande exempel på utnyttjande av digitalisering inom statsförvaltningen. Genom att planera och skapa nya verktyg i samarbete med användarna kan man på bästa möjliga sätt försäkra sig om att slutresultatet underlättar och effektiviserar det dagliga arbetet.”
Finansministeriet började utveckla applikationen hösten 2023. Den testades i samarbete med arbets- och näringsministeriet och undervisnings- och kulturministeriet, vilket i maj 2024 ledde till att man i statsrådets M365-digitala arbetsmiljö byggde upp en ny lösning för pilottestning av produktionsanvändningen. Utvecklingsarbetet har utförts med hänsyn till tidigare erfarenheter av liknande applikationsutveckling, bland annat DigiTS-applikationen som utvecklats inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde. Applikationen kan göras tillgänglig för alla ministerier och ämbetsverk 2025–2026.
Mer information:
Jani Martikainen, controller, tfn 029 5530 321, jani.martikainen(at)gov.fi
Mikko Saarinen, finansråd, tfn 0295 530 047, mikko.saarinen(at)gov.fi