Utredning
Statsunderstödslagen behöver ses över
Finansministeriet har gjort en utredning om utveckling av praxis i fråga om statsunderstöd som beviljas företag. Statsunderstöd som beviljas för företags ekonomiska verksamhet skiljer sig från övriga statsunderstöd, och det är viktigt att denna skillnad är tydlig även i statsunderstödslagen. I utredningen betonas även behovet av att förenhetliga förfarandena vid administrationen av statsunderstöden.
Statsunderstöd som beviljas för ekonomisk verksamhet bedriven av företag är statligt stöd. Dessa specialunderstöd som beviljas i form av investerings- eller projektunderstöd är samtidigt en form av företagsstöd. Statsunderstöd beviljas också för icke-ekonomisk verksamhet, till exempel när de beviljas för projekt som genomförs av föreningar eller till enskilda personer i form av stipendier.
Syftet med statsunderstöden är att nå mål som motsvarar samhälleliga behov på såväl nationell som internationell nivå. Det följs regelbundet upp hur företagsstöden utvecklas, och deras genomslag utvärderas både nationellt i Finland och internationellt inom Europeiska unionen utifrån reglerna om statligt stöd.
I Finland inrättades nyligen en informationsresurs för statsunderstödsverksamheten, som kompletterar informationsresursen för företagsstöd. Genom ökad öppenhet kring samt analys och rapportering av data som gäller statsunderstöd stärks det kunskapsunderlag som behövs vid riktandet av statsunderstöd. Enligt utredningen vore det bra att förenhetliga förfarandena vid administrationen av statsunderstöd för att öka statsunderstödsverksamhetens genomslag och transparens.
Förslag om tydligare skillnad i statsunderstödslagen mellan statsunderstöd som beviljas för ekonomisk respektive icke-ekonomisk verksamhet
Företagssektionen har identifierat behov av ändringar i statsunderstödslagen, och sektionen föreslår därför att det inleds ett nytt lagberedningsprojekt för att revidera statsunderstödslagen. De olika villkoren för statsunderstöd för ekonomisk respektive icke-ekonomisk verksamhet skulle kunna särskiljas från varandra i statsunderstödslagen. Dessutom behövs anvisningar för iakttagandet av reglerna om statligt stöd.
Vid översynen av statsunderstödslagen kan man ta modell av annan lagstiftning, till exempel de allmänna villkoren för företagsstöd. Statsunderstöden bör planeras omsorgsfullt och deras effekter bedömas och utvärderas för att resultaten och effekterna av användningen av statsunderstöd ska kunna utnyttjas. Statsunderstöden kan också samlas till helheter som ger större genomslag, och med dem kan eftersträvas ansvarsfull verksamhet som är ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar.
När statsunderstödslagen ses över bör det också fokuseras på statsunderstödsprocesserna och digitaliseringen av dem. Tydliga och smidiga processer samt så enhetliga förfaranden som möjligt vid administrationen av statsunderstöden gör både statsbidragsmyndigheternas och företagens administrativa börda lättare.
Mer information:
Mikko Lehtonen, specialsakkunnig, tfn 0295 160 197, mikko.lehtonen(at)gov.fi
Ulla Suomela, specialsakkunnig, tfn 0295 530 178, ulla.suomela(at)gov.fi