Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenskaLäs artikeln på svenska English

2024 budget proposal for the Ministry of Social Affairs and Health and its branch of government

Ministry of Social Affairs and Health
Publication date 9.10.2023 15.22 | Published in English on 9.10.2023 at 16.58
Type:Press release 127/2023

The Finnish Government proposes about EUR 16.2 billion in appropriations for the Ministry of Social Affairs and Health and its administrative branch for 2024. This is slightly over EUR 134 million more than in the 2023 Budget. The increase is due to needs assessment changes in pensions, for example, and to the implementation of reforms set out in the Government Programme.

The proposal includes changes to unemployment security and the general housing allowance, for example. In addition, reimbursements from the Social Insurance Institution of Finland (Kela) for appointments with doctors will be increased and funding for shelters for victims of domestic violence will be secured. The proposal also includes several improvements to child benefits. Rehabilitation and rehabilitation services for children and young people with neuropsychological disorders will be improved through Kela’s discretionary rehabilitation under a fixed-term programme. 

The budget proposal also entails a number of social security reforms to reduce the need for appropriations. Index increases to benefits linked to the national pension index and the consumer price index will be frozen, excluding social assistance, pensions, front-line veterans’ supplements, disability benefits, child maintenance allowance and the annual maximum limit on out-of-pocket costs for medicines.

Of the appropriations for the Ministry of Social Affairs and Health and its administrative branch, approximately 33 per cent will be allocated to pensions, 29 per cent to offsetting family and housing costs and to basic social assistance, and approximately 15 per cent to unemployment security. Health insurance will account for about 14 per cent, support for healthcare and social welfare about 2 per cent, and grants for the promotion of health and social wellbeing for about 2 per cent of the appropriations.

Reforms to unemployment security

A total of EUR 2.2 billion is proposed for unemployment security. This is EUR 187 million less than in 2023. The decrease is mainly due to the effects of the reforms outlined in the Government Programme.

The waiting period for unemployment security will be changed from five days to seven days from the beginning of 2024. The phasing of holiday compensation will be reinstated effective from 1 January 2024. Starting from the beginning of April, the exempt amounts of unemployment security will be abolished, as will the child increments to unemployment security. The extending of the prior work requirement to 12 months and making the prior work requirement earnings-based will enter into force on 1 January 2024, but their application will only begin on 1 September 2024. Making the prior work requirement earnings-based means that the prior work requirement will be accumulated on the basis of a monthly earnings limit instead of a weekly limit measured in terms of hours. Combined, these measures will reduce the central government expenditure arising from unemployment security by approximately EUR 160 million.

These changes are estimated to increase employment by more than 20,000 people, which would strengthen general government finances by about EUR 550 million. The changes would also have a direct impact on unemployment benefit expenditure, which would strengthen general government finances by about EUR 250 million. Altogether, the changes are estimated to strengthen general government expenditure by approximately EUR 800 million.

Changes to housing allowances

A number of changes will be made to the general housing allowance. The changes would concern lowering the reimbursement rate of the allowance, tightening the effect of the income that affects the allowance, and abolishing the earned income allowance and the support for owner-occupied housing. In addition, the City of Helsinki would be merged into the same municipal category with the rest of the Greater Helsinki area. The coefficients for adults and children affecting the basic deductible would be changed so that the basic deductible would be slightly lower for families with children and they would receive a slightly higher allowance. The change would mitigate the effects of other proposed changes on families with children. 

The aim of the changes proposed to the general housing allowance is to balance central government finances and curb the strong growth in housing allowance expenditure. The proposed changes are expected to reduce housing allowance expenditure by EUR 193 million next year and by EUR 402 million at the 2027 level. When account is taken of changes to other benefits, it is estimated that general government would be strengthened by EUR 308 million at the 2027 level.

In addition, the housing costs acceptable for social assistance will be clarified and tightened next year. The changes are estimated to strengthen general government finances at the 2027 level by about EUR 21.5–24.5 million a year and to increase employment by around 1,000 people.

Index increases to benefits will be frozen

Index increases to benefits linked to the national pension index and the consumer price index will be frozen for the duration of this parliamentary term, excluding social assistance, pensions, front-line veterans’ supplements, disability benefits, child maintenance allowance, the annual maximum limit on out-of-pocket costs for medicines, the basic assistance to the conscript’s allowance and the supplement to farmers’ early retirement aid. 

The number of benefits to be frozen will remain at the 2023 level. Freezing would apply to the minimum amount of daily allowance benefits under the Health Insurance Act; the minimum amount of the rehabilitation allowance for young people and for people in vocational rehabilitation; the amount of the basic unemployment allowance, of the increases to the basic unemployment allowance and of the child increments; child care allowances; the general housing allowance; the housing allowance for pensioners; the amount of the study grant, of the family provider increment to the study grant and of the learning material supplement; the basic amount of the adult education allowance; as well as the reception allowance and the spending allowance. 

The freezing of index increases will reduce benefit expenditure by about EUR 240 million in 2024 and EUR 550 million in 2027. The impact on central government expenditure will be EUR 200 million in 2024 and EUR 433 million in 2027. The final effects of freezing will depend on the future development of consumer prices. In net terms, the changes will strengthen general government finances by a maximum of EUR 383 million at the 2027 level, and they will increase employment by 22,700 people.

Kela reimbursements to be increased

Kela reimbursements for appointments with doctors will be increased from the beginning of 2024 to reduce waiting times for access to care. The reimbursement rate for appointments with general practitioners and medical specialists will be raised from EUR 8 to EUR 30 in respect of in-person appointments and to EUR 25 in respect of remote appointments. A total of about EUR 100 million will be allocated to increasing these reimbursement rates next year, with the central government contribution accounting for EUR 65.3 million. 

Rehabilitation and rehabilitation services for children and young people with neuropsychological disorders will be improved through Kela’s discretionary rehabilitation under a fixed-term programme. A total of EUR 16.75 million in additional government funding is proposed for this purpose. When taking into account the financial contribution of the insured, the overall impact of the increases will be about EUR 25 million. The additional funding will continue until the new Act on Disability Services and Assistance enters into force.

The amount of rehabilitation allowance for periods of vocational rehabilitation will be reduced to the same level as sickness allowance granted to a rehabilitation client under the Health Insurance Act. In addition, the minimum amount of the rehabilitation allowance for young people and for people in vocational rehabilitation will be lowered to the same level as the minimum amount of rehabilitation allowance. The aim of these changes is to simplify Kela’s rehabilitation benefit system and to balance general government finances.

A total of EUR 2.3 billion will be allocated to health insurance. This is EUR 23 million more than in 2023. The increase is mainly due to reforms set out in the Government Programme.

Position of families with children will be strengthened with a family package, and funding for shelters will be secured

A total of EUR 4.8 billion will be reserved for offsetting family and housing costs and for basic social assistance and certain other services. This is EUR 105 million more than in 2023. The increase is mainly due to needs assessment changes associated with basic social assistance, to increases to child benefits and to the rise in Kela’s operating expenses.

To strengthen the position of families with children, a family package will be introduced that includes an increase of EUR 26 to the child benefit of children under three years of age starting from 1 April 2024, an increase of EUR 10 to the single parent increment to child benefit starting from the beginning of 2024, and an increase of EUR 10 to the child benefit for a family’s fourth, fifth and subsequent children. Total costs of EUR 54 million will arise from these reforms.

A total of EUR 26.6 million will be reserved for funding shelters for victims of domestic violence, which includes an increase of EUR 2 million due to the rise in costs. The additional funding will be used to ensure the continuation of shelter activities. 

More funding for pensions

A total of EUR 5.5 billion is proposed for pensions. This is EUR 259 million more than in 2023. Pension expenditure will increase particularly with regard to national pensions and the pensions of entrepreneurs and farmers.

Support for war veterans and their families

An appropriation of EUR 133.7 million will be allocated for the support of war veterans. This is approximately EUR 25 million less than in 2023. The main reason for the decrease is that there are fewer veterans every year.

Of this sum, EUR 42.6 million will be allocated to military injuries indemnities and the operating costs of institutions for war invalids, EUR 3.9 million for front-line veterans’ supplements, and EUR 85 million for the rehabilitation of front-line veterans and services to support living at home. A total of EUR 1.5 million will be allocated to the rehabilitation of disabled veterans’ spouses, to the rehabilitation of those who served in certain war-time tasks and to a front-line allowance for certain foreign volunteer front-line soldiers. A sum of EUR 0.7 million will be allocated as central government compensation to the care of those who suffered in the wars.

Support for farm relief services of farmers and fur producers 

A total of EUR 129.3 million will be reserved for farm relief services for farmers and fur producers. This is EUR 2.6 million less than in 2023. The ‘Consideration for farmers’ project will be continued in 2024.

Additional funding for medical helicopter bases 

A discretionary government grant of EUR 47.5 million is proposed for FinnHEMS Oy for air ambulance and medical helicopter operations. The appropriation will increase by EUR 10.9 million, of which EUR 9.2 million is caused by the construction and commissioning expenses of the Kouvola and Pirkkala bases, and EUR 1.7 million is caused by the effects of inflation on costs.

An appropriation of EUR 2.0 million will be reserved for the preparation of the roadmap for pharmaceutical matters.

A sum of EUR 7.1 million will be allocated to mediation in criminal and civil matters, and EUR 2.3 million to the activities of centres of excellence on social welfare.

Support for healthcare and social welfare

An appropriation of EUR 361 million will be allocated to support healthcare and social welfare organised by the wellbeing services counties. This is EUR 67 million less than in the 2023 Budget. The decrease is mainly due to a reduction in EU Recovery and Resilience Plan funding.

Good Work Programme will be launched to ensure the sufficiency and availability of personnel in healthcare, social welfare and rescue services. A total of EUR 3.5 million will be reserved for the implementation of this Programme for 2024.

An appropriation of EUR 43 million will be allocated to EU Recovery and Resilience Plan funding. This is EUR 75 million less than in 2023. Of this appropriation, EUR 38 million will be allocated to reduce the backlog in care, rehabilitation and services in healthcare and social welfare and to speed up access to care, and EUR 5 million to strengthen mental health and ability to work.

A total of EUR 68.7 million in central government funding will be allocated to student healthcare provided by the Finnish Student Health Service. The appropriation takes into account an allocation of EUR 1.0 million for supporting the wellbeing of higher education students and an increase of EUR 2.0 million due to the rise in the cost level.

The appropriation also takes into account a decrease of EUR 1.1 million due to the Finnish Student Health Service’s healthcare services falling within the scope of the Coordination Regulation. This means that degree students coming from EU or EEA countries, Switzerland or the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (EU degree students) would be exempted from paying the healthcare fee for student healthcare services in accordance with the EU Coordination Regulation. The costs arising from EU degree students’ use of student healthcare services would be charged to the state responsible for the student’s medical care in accordance with the Act on Cross-Border Health Care.

A discretionary government grant of EUR 1.1 million will be awarded to the Finnish Centre for Client and Patient Safety in the wellbeing services county of Ostrobothnia.

An appropriation of EUR 8 million will be allocated to improving the effectiveness of the service system in healthcare and social welfare, and an appropriation of EUR 0.3 million to continuing the Programme for Suicide Prevention.

An appropriation of EUR 10 million will be allocated to amend the Act on Cross-Border Healthcare.

Promotion of health and functioning

An appropriation of EUR 58.7 million will be allocated to the promotion of health and functioning. This is EUR 18.8 million less than in 2023. The appropriation will reduce by EUR 35 million due to a decline in the additional procurement of COVID-19 vaccines. A total of EUR 4.4. million has been taken into account for the rising prices of vaccines. The appropriation for health promotion by municipalities will be increased by EUR 9.7 million, which will be allocated to supporting the functioning of older people, their coping at home and their informal caregivers and to providing special care to young people.

An appropriation of EUR 2.0 million will be allocated to the national health and wellbeing programme to strengthen the impact of health and wellbeing promotion, to introduce practices that have been assessed as effective and to develop new solutions.

Information production will be reformed and a digitalisation programme drawn up 

An appropriation of EUR 31.8 million will be allocated to national information management in healthcare and social welfare, of which EUR 4.0 million will be allocated to the digitalisation programme in healthcare and social welfare. 

An appropriation of EUR 3.0 million will be allocated to permanent support for the food aid work undertaken through organisations, associations and parishes.

Funding for research, development and innovation activities in the Ministry’s administrative branch will be increased by EUR 5.0 million, allocated to government funding of healthcare units for university-level research and for university-level research in social work.

A total of EUR 10 million will be allocated to the research, development and innovation programme to‐boost growth and renewal in the health wellbeing sector, of which EUR 5 million will be for 2024.

Grants to associations and foundations 

Grants to associations and foundations will increase to EUR 383.6 million to help them promote health and social wellbeing. This is approximately EUR 10 million more than in 2023. A total of EUR 25.8 million will be dissolved annually from the non-distributed proceeds of the former Finnish Slot Machine Association in the balance sheet of the Ministry of Social Affairs and Health during 2024–2026.

Appropriations for the Finnish Institute for Health and Welfare

More appropriations will be reserved for the operations of the government agencies and public bodies within the Ministry’s administrative branch, for example, for the purpose of pay revisions. An appropriation of EUR 0.1 million will be allocated to the Finnish Institute for Health and Welfare for translating the Current Care Guidelines into Swedish, EUR 0.4 million for combating the avian influenza outbreak, and EUR 0.6 million for deploying international diagnosis classification and terminology.

Appropriations for and expenses of the Radiation and Nuclear Safety Authority and Kela

The appropriation for the Radiation and Nuclear Safety Authority, totalling EUR 1.65 million, takes into account the increases for preparations for the comprehensive reform of the Nuclear Energy Act and for preparations for the safe deployment of small modular reactors (SMR).

A total of EUR 519.8 million will be allocated to the operating expenses of the Social Insurance Institution of Finland (Kela). This is EUR 6.7 million more than in 2023. In addition to the increase in pension costs and changes in the earnings level, the operating expenses take into account the costs of developing the benefit and other services for clients.


Inquiries 

Veli-Mikko Niemi, Permanent Secretary, tel. +358 295 163 163,425 (general questions)
Taneli Puumalainen, Director General, tel. +358 295 163 280 (pharmaceutical services, vaccine procurement, environmental health)
Kari Hakari, Director General, tel. +358 295 163 642 (wellbeing services counties and service system) 
Anna Cantell-Forsbom, Director General, tel. +358 295 163 351 (status of clients and patients, health and social services)
Liisa Siika-aho, Director General, tel. +358 295 163 085 (pensions, social insurance, family benefits, housing benefit, unemployment benefits and health insurance)
Anna-Kaisa Iivari, Director General, tel. +358 295 163 371 (health and social services for children, young people and families, promotion of functioning and health, Funding Centre for Social Welfare and Health Organisations STEA)
Essi Rentola, Director, tel. +358 295 163 155 (social insurance, family benefits, housing benefit, unemployment benefits and health insurance)
Taru Koivisto, Director, tel. +358 295 163 323 (appropriations for health promotion)
Mikko Staff, Director of Finance, tel. +358 295 163 214 (budget)
Tanja Auvinen, Director, tel. +358 295 163 715 (gender equality)
Minna Saario, Director, tel. +358 295 163 146 (digitalisation of services of wellbeing services counties)
Nuutti Hyttinen, Special Adviser, tel. +358 295 163 073 (general questions)
Hannu Peurasaari, Special Adviser, tel. +358 295 163 662 (general questions)
Laura Rissanen, State Secretary, tel. +358 295 163 632 (general questions)
Sakari Rokkanen, Special Adviser, tel. +358 295 163 109 (general questions)
Niilo Heinonen, Special Adviser, tel. +358 295 163 603 (general questions)
Veera Svahn, Special Adviser, tel. +358 295 047 321 (unemployment security, adult education benefit, job alternation leave system, Employment Fund and funding of unemployment benefits)

Email addresses are in the format [email protected]

Talousarvioesitys 2024 (Budjetti.vm.fi)
Julkisen talouden suunnitelma vuosille 2024–2027
Esitys valtion vuoden 2024 budjetiksi annettiin eduskunnalle
Toimiva ja kestävä hyvinvointiyhteiskunta
benefits decisions equality government platforms health health services insurance programmes prosperity services services social services subsidies subsistence values

Se även

Personliga besök tryggas tack vare statens gemensamma kundserviceverksamhet

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:25.9.2025 14.06

Regeringens svar på interpellationen om regeringens rekordhöga skuldsättning

Ministry of Finance
Typ:Interpellationssvar Utgivningsdatum:4.6.2025 14.22

Skogsavdragets maximibelopp höjs

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.5.2025 14.10

Föreslagna lagändringar utvidgar ansvarsområdet för Enheten för utredning av grå ekonomi

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:7.2.2025 13.42

Utredarna Arto Sulonen och Eero Laesterä överlämnade sin rapport om reformen av statsandelssystemet till kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen 

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:16.12.2024 12.00

Lagändringar effektiviserar informationsutbytet för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:10.10.2024 14.04
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation