Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Förslag till budget för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 2024

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 9.10.2023 15.22 | Publicerad på svenska 9.10.2023 kl. 15.58
Typ:Pressmeddelande 127/2023

För social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde föreslås ett anslag på cirka 16,2 miljarder euro för 2024. Anslaget är drygt 134 miljarder euro mer än i den ordinarie budgeten för 2023. Orsaken till ändringen är förändrade uppskattningar av behovet bland annat i fråga om pensionerna och genomförandet av reformerna i regeringsprogrammet.

I budgetpropositionen görs ändringar bland annat i utkomstskyddet för arbetslösa och i det allmänna bostadsbidraget. Dessutom höjs FPA-ersättningen för läkares mottagningsarvodestaxa och finansieringen av skyddshemmen tryggas. Det görs även flera förbättringar i barnbidragen. Rehabiliteringen och rehabiliteringstjänsterna för neuropsykologiska störningar hos barn och unga förbättras via FPA:s rehabilitering enligt prövning genom ett tidsbegränsat program. 

I budgetpropositionen görs flera reformer i den sociala tryggheten som minskar anslagsbehovet. Indexhöjningarna av de förmåner som är bundna till folkpensionsindex och konsumentpriserna fryses med undantag för utkomststödet, pensionerna, fronttillägget, handikappförmånerna, årssjälvrisken för läkemedel och årssjälvrisken.

Av anslagen till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde används cirka 33 procent till pensionsutgifter, cirka 29 procent till utjämning av familje- och boendekostnader och det grundläggande utkomststödet och cirka 15 procent till utkomstskydd för arbetslösa. Sjukförsäkringens andel av anslagen är cirka 14 procent, andelen för stödjandet av social- och hälsovården är cirka 2 procent och andelen för understöd avsedda för främjande av hälsa och social välfärd är cirka 2 procent.

Reformer i utkomstskyddet för arbetslösa

För utkomstskyddet för arbetslösa föreslås 2,2 miljarder euro. Det är 187 miljoner euro mindre än år 2023. Minskningen beror i huvudsak på effekterna av reformerna som ingår i regeringsprogrammet.

Självriskdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa ändras från ingången av året så att antalet är sju i stället för de nuvarande fem. Periodiseringen av semesterersättningar återinförs den 1 januari 2024. Från ingången av april slopas utkomstskyddets skyddade belopp och barnförhöjningarna inom utkomstskyddet för arbetslösa slopas. Förlängningen av arbetsvillkoret till 12 månader och det inkomstbaserade arbetsvillkoret (arbetsvillkoret i euro) träder i kraft den 1 januari 2024, men de ska tillämpas först från och med den 1 september 2024. Inkomstbaserat arbetsvillkor betyder att arbetsvillkoret intjänas enligt en inkomstgräns per månad istället för antal timmar per vecka. Allt detta minskar statens utgifter för utkomstskyddet för arbetslösa med cirka 160 miljoner euro.

Enligt beräkningarna höjer ändringarna sysselsättningen med över 20 000 personer, vilket stärker de offentliga finanserna med cirka 550 miljoner euro. Ändringarna har även en direkt effekt på utgifterna för arbetslöshetsförmåner, vilket stärker de offentliga finanserna med cirka 250 miljoner euro. Enligt beräkningarna stärker ändringarna de offentliga finanserna med cirka 800 miljoner euro.

Ändringar i bostadsbidragen

Det görs en totalreform av bostadsbidragen. Ändringarna innebär en sänkning av bidragets ersättningsprocent, en skärpning av effekterna av de inkomster som påverkar bidraget, slopande av förvärvsinkomstavdraget och slopande av stödet för ägarboende. Helsingfors tas nu in i samma kommungrupp som den övriga huvudstadsregionen. Dessutom ändras de koefficienter för vuxna och barn som påverkar bestämmandet av bassjälvrisk så att barnfamiljernas bassjälvrisk blir något mindre och familjen får ett något större bidrag. Genom ändringen lindras konsekvenserna av propositionens övriga ändringar för barnfamiljer. 

Avsikten med de ändringar som föreslås i det allmänna bostadsbidraget är att balansera statens ekonomi och hindra en kraftig ökning av utgifterna för bostadsbidrag. Enligt beräkningarna minskar de föreslagna ändringarna utgifterna för bostadsbidrag med 193 miljoner euro nästa år och på 2027 års nivå med 402 miljoner euro. När ändringarna i de övriga förmånerna beaktas, stärks de offentliga finanserna enligt beräkningarna med 308 miljoner på 2027 års nivå.

Dessutom förtydligas och skärps de godtagbara boendeutgifterna i utkomststödet nästa år. Ändringarna stärker de offentliga finanserna på 2027 års nivå med uppskattningsvis cirka 21,5–24,5 miljoner euro per år och höjer uppskattningsvis sysselsättningen med cirka 1 000 nya sysselsatta.

Frysning av indexhöjningarna av förmåner

En frysning av indexhöjningarna i de förmåner som är bundna till folkpensionsindex och konsumentprisindex för valperioden, med undantag för utkomststödet, pensionerna, fronttillägget, handikappförmånerna och årssjälvrisken för läkemedel, grundunderstöd för militärunderstöd och avträdelsestödets kompletteringsdel. 

Beloppet av de förmåner som fryses kvarstår på 2023 års nivå. Frysningen gäller dagpenningsförmånens minimibelopp enligt sjukförsäkringslagen; minimibeloppet av rehabiliteringspenning för personer som deltar i FPA:s yrkesinriktade rehabilitering och för unga; beloppet av grunddagpenningen, grunddagpenningens förhöjningsdel och barnförhöjningen; stöd för vård av barn allmänt bostadsbidrag; bostadsbidrag för pensionstagare; beloppet av studiepenningen, försörjarförhöjningen till studiepenningen och läromaterialstillägget; beloppet av vuxenutbildningsstödets grunddel; mottagningspenning och brukspenning. 

Indexfrysningen minskar förmånsutgifterna med cirka 240 miljoner euro år 2024 och med 550 miljoner euro år 2027. Konsekvenserna för statens utgifter är 200 och 433 miljoner euro åren 2024 och 2027. Vilka slutliga konsekvenser frysningarna har beror på hur konsumentpriserna utvecklas. Den stärkande nettoeffekt som ändringarna har för de offentliga finanserna är på 2027 års nivå högst 383 miljoner och sysselsättningseffekten är 22 700 nya sysselsatta.

FPA-ersättningen höjs

FPA-ersättningen för läkares mottagningsarvodestaxa höjs från ingången av året för att förkorta vårdköerna. Ersättningstaxan för allmänläkare och specialistläkare höjs från 8 euro till 30 euro i fråga om mottagningar på plats och till 25 euro i fråga om fjärrmottagningar. För nästa år reserveras cirka 100 miljoner euro i finansiering för höjningen av ersättningstaxorna, varav statens finansieringsandel är 65,3 miljoner euro. 

Rehabiliteringen och rehabiliteringstjänsterna för neuropsykologiska störningar hos barn och unga förbättras genom ett tidsbegränsat program inom ramen för FPA:s behovsprövade rehabilitering. Det föreslås att det anvisas statlig tilläggsfinansiering på 16,75 miljoner euro för programmet. Med beaktande av de försäkrades finansieringsandel är den totala effekten av höjningarna cirka 25 miljoner euro. Tilläggsfinansieringen fortsätter tills den nya lagen om funktionshinderservice har trätt i kraft.

Rehabiliteringspenningens belopp under yrkesinriktad rehabilitering sänks till samma nivå som den sjukdagpenning som rehabiliteringsklienten beviljas enligt sjukförsäkringslagen. Minimibeloppet av rehabiliteringspenningen för unga och rehabiliteringspenningen för yrkesinriktad rehabilitering sänks till rehabiliteringspenningens miniminivå. Målet med ändringarna är att förenkla FPA:s system med rehabiliteringspenningsförmåner och balansera de offentliga finanserna.

I sin helhet anvisas 2,3 miljarder euro för sjukförsäkringen. Det är 23 miljoner euro mer än år 2023. Ökningen beror i huvudsak på reformer som bygger på regeringsprogrammet.

Barnfamiljers ställning förbättras genom ett familjepaket och finansieringen av skyddshemmen tryggas

För utjämning av familje- och boendekostnader, grundläggande utkomststöd och vissa tjänster reserveras 4,8 miljarder euro. Det är 105 miljoner euro mer än år 2023. Tillägget grundar sig främst på de ändrade uppskattningarna av behovet av grundläggande utkomststöd, på höjningarna av barnbidraget och på att Folkpensionsanstaltens verksamhetskostnader har ökat.

I syfte att stärka barnfamiljernas ställning genomförs ett familjepaket som innehåller en höjning på 26 euro i barnbidraget för barn under 3 år från och med den 1 april 2024 samt från ingången av året en höjning av ensamförsörjartillägget med 10 euro och en höjning på 10 euro för det fjärde och femte barnet samt för varje påföljande barn. Dessa reformer medför kostnader på sammanlagt 54 miljoner euro.

För finansieringen av skyddshemsverksamheten reserveras 26,6 miljoner euro, i vilket belopp har beaktats 2 miljon euro som ett tillägg som föranleds av den höjda kostnadsnivån. Genom tilläggsfinansieringen tryggas att skyddshemsverksamheten fortsätter. 

Mer finansiering till pensioner

För pensionerna föreslås 5,5 miljarder euro. Det är 259 miljoner euro mer än år 2023. Utgifterna för folkpensioner och för lantbruksföretagares och företagares pensioner ökar särskilt.

Stöd till veteraner och anhöriga

För stödet till veteranerna anvisas ett anslag på 133,7 miljoner euro. Det är 25 miljoner euro mindre än år 2023. Minskningen i anslagen beror i huvudsak på att veteranerna blir allt färre för varje år som går.

Av anslagen anvisas 42,6 miljoner euro för ersättningar för skador ådragna i militärtjänst och för driftskostnader för vård- och rehabiliteringsinrättningar för krigsinvalider, 3,9 miljoner euro för fronttillägg och 85 miljoner euro för rehabilitering för frontveteraner och de tjänster som de får i hemmet. Sammanlagt 1,5 miljoner euro anvisas för rehabilitering för makar till krigsinvalider, för rehabilitering för personer som tjänstgjort i vissa uppdrag under Finlands krig och för frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontsoldater. För den statliga ersättningen för vården av personer som lidit skada av krigen anvisas 0,7 miljoner euro.

Stöd till avbytarservice för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare 

För avbytarverksamhet för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare reserveras 129,3 miljoner euro. Det är 2,6 miljoner euro mindre än år 2023. Projektet Ta hand om bonden fortsätter under 2024.

Tilläggsfinansiering för baser för sjukvårdshelikoptrar 

För producering av läkar- och sjukvårdshelikopterverksamhet föreslås 47,5 miljoner euro i statsunderstöd till FinnHEMS Oy. Anslaget ökar med 10,9 miljoner euro, varav 9,2 miljoner euro föranleds av kostnaderna för byggande och ibruktagande av baserna i Kouvola och Birkala samt 1,7 miljoner euro av inflationens inverkan på kostnaderna.

För genomförandet av färdplanen för läkemedelsärenden reserverades ett anslag på 2,0 miljoner euro.

För medling i brott och vissa tvister anvisas 7,1 miljoner euro och för verksamheten vid kompetenscentra inom det sociala området anvisas 2,3 miljoner euro.

Stöd till social- och hälsovård

För stödet till den social- och hälsovård som ordnas av välfärdsområdena anvisas ett anslag på 361 miljoner euro. Det är 67 miljoner euro mindre än i den ordinarie budgeten för år 2023. Det minskade anslaget beror till största delen på att finansieringen av EU:s plan för återhämtning och resiliens blivit mindre.

För att säkerställa personalens tillräcklighet och tillgången till arbetskraft inom social- och hälsovården och räddningsväsendet inleder man ett program för ett bra arbetsliv. För genomförandet av programmet reserveras 3,5 miljoner euro för 2024.

För finansieringen av EU:s plan för återhämtning och resiliens anvisas 43 miljoner euro. Det är 75 miljoner euro mindre än år 2023. Av anslaget används 38 miljoner euro för att avveckla vård-, rehabiliterings- och serviceskulden inom hälso- och sjukvården och för att underlätta tillgången till vård, och 5 miljoner euro används för att stärka den psykiska hälsan och arbetsförmågan.

För den studerandehälsovård som tillhandahålls av Studenternas hälsovårdsstiftelse anvisas statlig finansiering på 68,7 miljoner euro. En allokering på 1,0 miljoner euro för stödjande av högskolestuderandes välbefinnande och ett tillägg på 2,0 miljoner euro på grund av den höjda kostnadsnivån har beaktats i anslaget.

I anslaget beaktas dessutom sänkningen på 1,1 miljoner euro som beror på att studenternas hälsovårdsstiftelses hälsovårdstjänster omfattas av samordningsförordningen. Detta betyder att examensstuderande från EU- och EES-stater, Schweiz eller Storbritannien och Nordirland (EU-examensstuderande) ska enligt propositionen i enlighet med den förordning som nämns ovan befrias från att betala hälsovårdsavgift för studerandehälsovård. För kostnaderna för studerandehälsovården för dessa EU-examensstuderande tas det ut ersättning i enlighet med gränslagen av den stat som svarar för den studerandes sjukvårdskostnader.

Statsunderstödet till utvecklingscentret för patient- och klientsäkerhet i Österbottens välfärdsområde har beaktats med 1,1 miljoner euro.

För att utveckla effektiviteten hos servicesystemet inom social- och hälsovården anvisas 8 miljoner euro och 0,3 miljoner euro för att fortsätta programmet för att förebygga självmord.
För ändringen av lagen om gränsöverskridande hälso- och sjukvård anvisas 10 miljoner euro.

Hälsa och funktionsförmåga främjas

För främjande av hälsa och funktionsförmåga anvisas ett anslag på 58,7 miljoner euro. Det är 18,8 miljoner euro mindre än år 2023. Anslaget minskar med 35 miljoner euro på grund av att tilläggsanskaffningen av covid-19-vaccin har minskat. I fråga om vacciner beaktas sammanlagt 4,4 miljoner euro för höjningen av priset på vacciner. Ett tillägg på 9,7 miljoner euro anvisas för anslaget för hälsofrämjande i kommunerna. Anslaget riktas till att stödja äldre personers funktionsförmåga, förmåga att klara sig hemma och närståendevårdare samt särskild omsorg som gäller unga.

För det nationella hälso- och välfärdsprogrammet anvisas anslag på 2,0 miljoner euro. Genom anslaget får främjandet av välbefinnande och hälsa större genomslagskraft och införs praxis som visat sig vara effektiv och utvecklas nya lösningar.

Informationsproduktionen reformeras och ett digitaliseringsprogram utarbetas 

För social- och hälsovårdens riksomfattande informationshantering anvisas 31,8 miljoner euro, av vilka 4,0 miljoner euro anvisas till programmet för digitalisering av social- och hälsovården. 
För att permanenta stödet för mathjälp via organisationer, föreningar och församlingar anvisas 3,0 miljoner euro.

Finansieringen av förvaltningsområdets FoUI-verksamhet ökar med 5,0 miljoner euro som anvisas för den statliga finansieringen till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå samt forskning på universitetsnivå inom socialt arbete.

För det FoUI-program som påskyndar tillväxt och förnyelse inom hälso- och välfärdsgrejen anvisas sammanlagt 10 miljoner euro, av vilka 5 miljoner euro är för 2024.

Understöd till sammanslutningar och stiftelser 

Understödet till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd stiger till 383,6 miljoner euro. Anslaget är cirka 10 miljoner euro större än 2023. Penningautomatföreningens outdelade vinstmedel i social- och hälsovårdsministeriets balansräkning utdelas 25,8 miljoner euro under perioden 2024–2026

Anslagen för Institutet för hälsa och välfärd

Ytterligare anslag reserveras för förvaltningsområdets ämbetsverks och institutioners verksamhet, bland annat för lönejusteringar. För Institutet för hälsa och välfärd anvisas 0,1 miljoner euro för att översätta God medicinsk praxis-rekommendationerna till svenska, 0,4 miljoner euro för att bekämpa fågelinfluensaepidemin och 0,6 miljoner euro för att införa internationell diagnosklassificering och terminologi.

Strålsäkerhetscentralens och FPA:s anslag och kostnader

I anslagen för Strålsäkerhetscentralen beaktas tilläggen på sammanlagt 1,65 miljoner euro för beredningen av totalreformen av kärnenergilagen och för förberedelserna inför säkert ibruktagande av småskaliga modulära reaktorer (SMR).

För Folkpensionsanstaltens omkostnader anvisas sammanlagt 519,8 miljoner euro. Det är 6,7 miljoner euro mer än år 2023. I omkostnaderna har man beaktat de ökade pensionsutgifterna och ändringen av inkomstnivån, samt kostnaderna för utvecklingen av förmåns- och ärendetjänsterna.


Mer information 

Veli-Mikko Niemi, kanslichef, tfn 0295 163 214 (allmänna frågor)
Taneli Puumalainen, avdelningschef, tfn 0295 163 280 (läkemedelsförsörjning, anskaffning av vacciner, miljöhälsa)
Kari Hakari, avdelningschef, tfn 0295 163 642 (välfärdsområdena och servicesystemet) 
Anna Cantell-Forsbom, avdelningschef, tfn 0295 163 351 (klientens och patientens ställning, social- och hälsovårdstjänster)
Liisa Siika-aho, avdelningschef, tfn 0295 163 085 (pensioner, socialförsäkringsärenden, familjeförmåner, bostadsbidrag, arbetslöshetsförmåner och sjukförsäkring)
Anna-Kaisa Iivari, avdelningschef, tfn 0295 163 371 (social- och hälvårdstjänster för barn, unga och familjer, främjande av funktionsförmåga och hälsa, STEA)
Essi Rentola, direktör, tfn 0295 163 155 (socialförsäkringsärenden, familjeförmåner, bostadsbidrag, arbetslöshetsförmåner och sjukförsäkring)
Taru Koivisto, direktör, tfn 0295 163 323 (anslag för hälsofrämjande)
Mikko Staff, ekonomidirektör, tfn 0295 163 214 (budget)
Tanja Auvinen, direktör, tfn 0295 163 715 (jämställdhetsfrågor)
Minna Saario, direktör, tfn 0295 163 146 (digitalisering av välfärdsområdenas tjänster)
Nuutti Hyttinen, specialmedarbetare, tfn 0295 163 073 (allmänna frågor)
Hannu Peurasaari,, specialmedarbetare, tfn 0295 163 662 (allmänna frågor)
Laura Rissanen, statssekreterare, tfn 0295 163 632 (allmänna frågor)
Sakari Rokkanen, specialmedarbetare, tfn 0295 163 109 (allmänna frågor)
Niilo Heinonen, specialmedarbetare, tfn 0295 163 603 (allmänna frågor)
Veera Svahn, specialmedarbetare, tfn 0295 047 321 (utkomstskydd för arbetslösa, vuxenutbildningsförmån, Systemet med alterneringsledighet, Sysselsättningsfonden och finansieringen av arbetslöshetsförmåner)

E-postadresserna har formen [email protected]

Budgetproposition för 2024
Plan för de offentliga finanserna för 2024–2027
Propositionen om statsbudgeten för 2024 har överlämnats till riksdagen
Ett fungerande och hållbart välfärdssamhälle
beslut förmåner försäkring hälsa hälsovårdstjänster jämställdhet program regeringsprogram service social service stöd tjänster utkomst välfärd värderingar

Se även

Personliga besök tryggas tack vare statens gemensamma kundserviceverksamhet

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:25.9.2025 14.06

Regeringens svar på interpellationen om regeringens rekordhöga skuldsättning

FM
Typ:Interpellationssvar Utgivningsdatum:4.6.2025 14.22

Skogsavdragets maximibelopp höjs

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.5.2025 14.10

Föreslagna lagändringar utvidgar ansvarsområdet för Enheten för utredning av grå ekonomi

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:7.2.2025 13.42

Utredarna Arto Sulonen och Eero Laesterä överlämnade sin rapport om reformen av statsandelssystemet till kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen 

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:16.12.2024 12.00

Lagändringar effektiviserar informationsutbytet för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:10.10.2024 14.04
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation