Regeringens proposition
Myndighetsposten blir snart i regel elektronisk för dem som använder digitala tjänster

Enligt propositionen kommer myndigheterna i fortsättningen i första hand att sända handlingar och delgivningar digitalt till de kunder som annars också använder myndigheters e-tjänster. Man kan dock återgå till papperspost genom egen anmälan. Ändringen träder i kraft vid ingången av nästa år.
Regeringen föreslår att myndigheternas delgivningar i fortsättningen i första hand ska sändas elektroniskt till de myndiga användare som möjliggjort detta. Reformen gäller inte sådana människor som inte uträttar ärenden digitalt och som aldrig använder Suomi.fi-autentisering.
- Syftet med propositionen är att allmänheten ska få post som myndigheterna skickar på ett smidigare sätt än tidigare och oberoende av tid och plats. Reformen effektiviserar också myndigheternas informationsbehandling och minskar den offentliga sektorns utgifter med tiotals miljoner euro per år, berättar kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen.
Reformen förutsätter ändringar i flera olika lagar, såsom lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster och lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet.
Man kan återgå till papperspost genom egen anmälan
Propositionen är ett led i föresatsen i statsminister Petteri Orpos regeringsprogram om att Finland stegvis ska övergå till att prioritera e-tjänster som kanal för kommunikation med myndigheter.
För en myndig person som använder Suomi.fi-identifiering öppnas i samband med identifieringen ett Suomi.fi-meddelandekonto, om användaren ännu inte har det. Kontot öppnas inte utan användarens vetskap utan information om det ges i samband med identifieringstransaktionen. Kunden kan om han eller hon så önskar återgå till att använda papperspost genom egen anmälan. Vid behov kan man också ge en tillförlitlig person rätt att sköta ärenden för någon annans räkning med hjälp av Suomi.fi-fullmakter.
Den föreslagna ändringen gäller endast myndighetspost, inte annat uträttande och behandling av ärenden hos myndigheter. Man kan också även i också fortsättningen uträtta ärenden hos en myndighet antingen per telefon eller personligen på plats. Det finns också stöd för användningen av e-tjänster. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata informerar medborgarna om reformen och dess konsekvenser och ansvarar för ordnandet av samarbetet och samordningen i anslutning till det digitala stödet.
Ändringarna avses träda i kraft den 12 januari 2026.
Kommersiella digitala brevlådor blir möjliga senare
I det följande skedet har användaren möjlighet att ta emot och läsa myndigheternas elektroniska delgivningar också i kommersiella digitala posttjänster vid sidan av Suomi.fi-meddelandena.
Avsikten är att användningen av kommersiella digitala posttjänster möjliggörs redan under 2026.
Mer information:
Sami Aalto, konsultativ tjänsteman, finansministeriet, tfn 0295 530 336, [email protected]
Niko Ruostetsaari, konsultativ tjänsteman, finansministeriet, tfn 0295 530 309, niko.ruostetsaari(at)gov.fi
Prioritering av digital myndighetskommunikation på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats
Frågor och svar om prioritering av digital myndighetskommunikation (dvv.fi)