De bestämmelser och förfaranden som gäller statsunderstöd inom olika förvaltningsområden har utretts
En arbetsgrupp tillsatt av finansministeriet har utrett praxisen i fråga om statsunderstöd inom olika förvaltningsområden och lagt fram förslag om en harmonisering av förfaranden i anslutning till beviljande, förvaltning och övervakning av statsunderstöd och om en effektivisering av den verksamhet som gäller statsunderstöd. Arbetsgruppen har också bedömt speciallagstiftningens förhållande till den allmänna statsunderstödslagen och effekterna av statsunderstöden samt lagt fram förslag till justering och harmonisering av statsunderstödslagstiftningen.
I statsunderstödslagen finns bestämmelser om de grunder och förfaringssätt som ska iakttas när statsunderstöd beviljas.
Inga stora reformer av statsunderstödslagen och speciallagstiftningen föreslås
Arbetsgruppen konstaterar att antalet statsunderstöd och deras kvalitet och betydelse varierar i hög grad inom olika förvaltningsområden. Delvis på grund av detta finns det också vissa skillnader och oenhetligheter i den nuvarande tillämpningspraxisen i fråga om statsunderstöd.
Arbetsgruppen föreslår dock inga stora principiella eller strukturella reformer i statsunderstödslagens innehåll eller i fråga om förhållandet mellan lagen och speciallagstiftningen. De flesta frågor och problem som gäller praxis för tillämpningen av statunderstödslagen går inte att lösa genom att lagen ses över, utan genom en närmare utredningar av innehållet i frågorna och genom effektivare information om god tillämpningspraxis och goda tolkningsprinciper. Statsunderstödslagens ställning som en allmän lag som gäller statsunderstöd kan även i fortsättningen anses motiverad.
Det finns relativt mycket speciallagstiftning, men innehållet gäller till största delen olika aspekter på fördelningen av, grunderna för beviljande av och förfarandena i anslutning till statsunderstöd. Således kan man inte kategoriskt avskaffa speciallagstiftning på så sätt att alla frågor som gäller olika typer av statsunderstöd kunde regleras genom en allmän lag. Å andra sidan bör det inte finnas några hinder för en innehållsmässig sammanslagning av bestämmelserna om förvaltningsförfarande i speciallagarna med statsunderstödslagen och en gradvis minskning av bestämmelserna i speciallagarna.
Arbetsgruppen föreslår enskilda ändringar i statsunderstödslagen, särskilt när det gäller att göra förhållandet mellan statsunderstödslagen och EU-lagstiftningen klarare och utvidga rätten till information för myndigheter när det gäller beviljandet av statsunderstöd. Arbetsgruppen föreslår också vissa tekniska ändringar för att uppdatera bestämmelserna i statsunderstödslagen.
Förslag för utveckling av praxis
Arbetsgruppen har lagt fram vissa förslag som syftar till att utveckla och effektivisera förvaltningen av statsunderstöden och förfaringssätten i anslutning till dem. Förslagen gäller t.ex. utvecklandet av det elektroniska ärendehanteringssystemet för statsunderstöd samt av myndigheternas gemensamma portal för information om aktuella ärenden och för främjande av god praxis.
Användningen och fördelningen av statsunderstöd bör ses över
I vissa bedömningar av effekterna som statsunderstödsmyndigheterna redan har gjort och även i inspektioner av Statens revisionsverk har man kommit fram till att de effekter som eftersträvats genom statsunderstöd inte har uppnåtts särskilt väl. Det är dock oklart huruvida denna typ av information utnyttjas systematiskt och tillräckligt bra inom de olika förvaltningsområdena t.ex. så att storleken och fördelningen av statsunderstöd med svagt genomslag ses över eller så att dessa statsunderstöd ersätts till exempel med helt nya slags stöd.
Effekterna av statsunderstöd bör utvärderas mer systematiskt än för närvarande i lagberedningen, under processen för beviljande av enskilda stöd och tidvis även som helhet med tanke på hela systemet. På basen av slutsatserna från bedömningen bör användningsändamålen och fördelningen av statsunderstöden ses över.
Statsunderstödsarbetsgruppens betänkande (på finska)
Ytterligare information:
Jouko Narikka, budgetråd, tfn 02955 30017, [email protected]
Riitta Pirhonen, specialsakkunnig, tfn 02955 30480, [email protected]