Hallituksen kärkihanke.

Yhden luukun palvelumalli (nyk. Yhteinen tiedon hallinta)

Yhteinen ja johdettu tiedon hallinta tukee osaltaan asiakasnäkökulmasta yhtenäistä palvelukokemusta, jossa käyttäjää ei vaivata tarpeettomasti tietopyynnöillä. Se mahdollistaa toimintatavat ja tilanteen, jossa viranomaiset pystyvät hyödyntämään saumattomasti ja monipuolisesti jo käytössään olevaa tietoa. Tehokkaan tiedon hallinnan edellytyksiä luodaan yhteinen tiedon hallinta -hankkeella ja tiedonhallinnan yleislainsäädännön kehittämistyössä.

Tiedonhallinnan lainsäädäntö

Julkisen hallinnon digitalisaatio ja laaja toimintatapojen muutos ei etene ilman lainsäädännön muutoksia ja tarpeettoman sääntelyn purkua.

Yhden luukun palvelumalli edellyttää selkeää lainsäädännön kokonaisuutta. Uuden yleislain tavoitteena on varmistaa viranomaisten hyvä tiedonhallinta tiedon koko elinkaarella. Lisäksi on varmistettava julkisen hallinnon paperisten ja sähköisten tietovarantojen monipuolinen hyödyntäminen koneluettavassa muodossa, sähköisten tietojen sujuva ja turvallinen siirtäminen viranomaisten välillä, prosessien automatisointi ja päätöksenteon perustuminen oikea-aikaiseen, laadukkaaseen tietoon. Viranomaisten tietoaineistoja on käsiteltävä yhtenäisesti eli laillisesti, luotettavasti ja huolellisesti koko julkisessa hallinnossa, aina sähköiseen arkistointiin asti. Laissa on tarkoitus säätää viranomaisten velvollisuudeksi huolehtia myös siitä, että palveluja tuottavat alihankkijat noudattavat hyvää tiedonhallintaa.

Uuden tiedonhallintalain esivalmistelua tehtiin jo vuonna 2015 OM:n VM:n ja OKM:n yhteistyönä. Lakiluonnoksen mukaan yleislakiin otettaisiin julkisuuslaista tiedonhallintaa ja tietoturvaa koskevat säädökset sekä kumottaisiin tietohallintolaki ja arkistolaki. Lakiluonnoksen mukaan viranomaisilla olisi velvollisuus huolehtia hyvästä tiedonhallinnasta tiedon koko elinkaarella.

Lue lisää tiedonhallinnan lainsäädännön uudistamisen sivulta

Informationsförvaltningslagstiftningen

Digitaliseringen av den offentliga ekonomin och en omfattande förändring av handlingssätten framskrider aldrig utan lagstiftningsändringar och avveckling av onödig reglering.

Servicemodellen med ett enda serviceställe förutsätter en tydlig lagstiftningshelhet. Målet med den nya allmänna lagen är att säkerställa god informationshantering hos myndigheterna under informationens hela livscykel. Dessutom bör man göra det möjligt att på ett mångsidigt sätt utnyttja den offentliga förvaltningens datalager såväl i pappers- som i elektronisk format i maskinellt läsbar form, smidig och säker överföring av elektronisk information myndigheter emellan, automatisering av processer och baserandet av beslutsfattandet på högklassig information som erhålls i rätt tid. Myndigheternas datalager bör användas på ett enhetligt sätt, dvs. lagligt, pålitligt och omsorgsfullt inom hela den offentliga förvaltningen, hela vägen till den digitala arkiveringen. Avsikten är att myndigheterna skulle få en lagstadgad skyldighet att se till att underleverantörerna också iakttar god informationshanteringssed.

Den nya informationshanteringslagen bereddes preliminärt redan 2015 i samarbete av JM, FM och UKM. Enligt lagutkastet ska offentlighetslagens bestämmelser om informationshanteringen och datasäkerheten införas i den allmänna lagen, och dessutom ska informationsförvaltningslagen och arkivlagen upphävas. Myndigheterna ska enligt utkastet vara skyldiga att sörja för god informationshantering under informationens hela livscykel.