Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Delegation föreslår: teknik Finlands trumfkort när det gäller att trygga välfärden

finansministeriet
Utgivningsdatum 1.6.2021 13.00
Typ:Pressmeddelande

Högnivådelegationen för teknik har lagt fram sina förslag till riktlinjer för Finlands teknikpolitik på 2020-talet. Förslagen inkluderar bland annat FUI-satsningar, större antal sakkunniga samt effektivisering av den offentliga förvaltningen med hjälp av automatisering. Delegationen överlämnade sin rapport till kommunminister Sirpa Paatero den 1 juni 2021.

Delegationen anser att Finland har en genuin möjlighet att få nytta av satsningarna i teknik såväl i form av ekonomisk framgång som av välfärd för människor och företag. Finland kan återta sin plats bland de mest konkurrenskraftiga staterna i världen och bli ledande opinionsbildare inom den internationella teknikpolitiken.

”Finland kan vara världens ledande teknikland. Den nuvarande utvecklingen kommer emellertid inte att räcka till, utan vi behöver betydande utveckling och rentav en kursändring inom flera olika delområden. Finland behöver ambition för att återvända till den nordiska referensgruppen", konstaterar delegationens ordförande Risto Siilasmaa.

”För att den tekniska utvecklingen ska gagna hela samhället krävs det också ny kompetens och nya attityder inom beslutsfattandet. Vi efterlyser en omfattande gemensam vision för att göra Finland till ett av toppländerna. Vi behöver också strukturella reformer och förvaltningsövergripande samordning som stöder målet", fortsätter Siilasmaa.

Tre verktyg för teknikpolitiken, tre strukturella reformer och 40 åtgärder

Rapporten skisserar som ett mål att Finland år 2030 ska vara världens mest framgångsrika och välkända land när det gäller att skapa välfärd genom utveckling och utnyttjande av teknik. Detta stöds av fyra mål som, om de uppnås, för Finland närmare täten för teknikländerna:

  1. Finland hör till världens mest konkurrenskraftiga stater och är världens bästa plats för teknikföretag.
  2. Världens mest kända och attraktiva centra för utbildning, forskning, experter och investeringar inom teknologisektorn finns i Finland.
  3. Finland har världens effektivaste offentliga sektor som möjliggör välfärd för människor och företag.
  4. Finland drar stor nytta av djärv utveckling och tillämpning av teknik som svarar på globala utmaningar.

Man har skrivit upp ca 40 åtgärder och föreslagit tre verktyg och tre strukturella reformer som stöd för uppnåendet av målen. Som ett konkret verktyg föreslår delegationen att teknikpolitiken utarbetas i enlighet med OKR-ledningsmodellen (Objectives and Key Results). Delegationen föreslås dessutom att arbetet drivs vidare genom kraftig samordning inom statsrådet samt att man tillämpar en uppföljningsmodell som baserar sig på berättelsepunkter (s.k. story points) på en offentlig plattform.

Teknikdelegationens arbete är förvaltningsövergripande till sin karaktär. Av ministerierna deltar förutom finansministeriet även kommunikationsministeriet och arbets- och näringsministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, undervisnings- och kulturministeriet samt utrikesministeriet. Intressentgrupper har involverats på ett sektorsövergripande sätt i samband med utarbetandet av rapporten och förslag till innehållet i teknikpolitiken har samlats in hos ett stort antal aktörer till exempel med hjälp av Inclus-verktyget. Enskilda åtgärder har bedömts uppskattningsvis tiotusentals gånger.

Finland till världens mest konkurrenskraftiga stat och bästa plats för teknologiföretag

Delegationen anser att Finland behöver ett ambitiöst FUI-mål som kan uppnås genom att utveckla verksamhetsmiljön och locka internationella företag till Finland. Detta innebär i synnerhet konkreta åtgärder för att uppnå FUI-målet.

Det centrala är att företagens produktutvecklingsinvesteringar sporras med offentliga medel, långsiktig forskningsfinansiering samt finansiering som uppmuntrar till samarbete och ekosystem. Detta förutsätter bättre prognostisering av teknikens konsekvenser för att säkerställa en teknikneutral och innovationsvänlig lagstiftning samt en möjliggörande verksamhetskultur inom förvaltningen. 

”Delegationens arbete stärker budskapet om att vi på lång sikt måste bygga upp en förutseende och konkurrenskraftig verksamhetsmiljö för företagen och stärka satsningarna på innovationsverksamhet”, kommenterar näringsminister Mika Lintilä.

Finland till en koncentration av utbildning, forskning och experter inom tekniksektorn

Lockandet av utländska experter till teknikbranschen är av avgörande betydelse på kort sikt. Finland bör satsa särskilt på att påskynda ökandet av och processerna i fråga om arbets- och utbildningsrelaterad invandring och på att utnyttja digitaliseringen i processer. Finland borde också utnyttja möjligheterna till distansarbete som en konkurrensfördel.

För en omfattande höjning av kompetensnivån föreslås en nationell strategi inom STEAM -branscherna (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) samt en förbättring av möjligheterna till kontinuerligt lärande. Det är nödvändigt att höja nivån på forskning genom att öka högskolornas profilering. Samarbetet mellan högskolorna och företagen bör ökas i syfte att kommersialisera forskningen. Finland borde skapa en stark teknikprofil och ett strategiskt grepp om partnerskapen inom teknikbranschen.

Finland ska ha världens mest effektiva offentliga sektor som möjliggör människors och företags välfärd

Delegationen påskyndar automatiseringen av offentliga tjänster. På så sätt kan man förbättra både människornas välfärd och företagens livskraft. Samtidigt stärks produktivitetsutvecklingen inom sektorn. Detta förutsätter ändringar i lagstiftningen och framsteg genom försök samt byggande av nödvändig digital mjuk infrastruktur, såsom förtroendeinfrastruktur och gränssnitt.

”Jag tackar delegationen och alla som bidragit till beredningen av rapporten för deras starka och banbrytande arbete. Det är ytterst viktigt att vi i stor utsträckning utnyttjar teknikens möjligheter till förmån för samhället och att den offentliga sektorn agerar föregångare när det gäller att tillämpa ny teknik i det egna arbetet. Sömlösa och interoperabla tjänster förutsätter automatisering och sektoröverskridande utnyttjande av information, konstaterar kommunminister Paatero.

Finland har stor nytta av att man tillämpar teknik som svarar på globala utmaningar

Delegationen föreslår satsningar på att utveckla tekniska pionjärlösningar bland annat i enlighet med färdplaner för ett koldioxidsnålt samhälle och strategin för cirkulär ekonomi. Finland bör påskynda utvecklandet av en kunskapsbas, datalösningar och handlingsmodeller som möjliggör lösningar i fråga om klimatet och cirkulär ekonomi.

”Vi är redan föregångare i Finland: vi hör till de första som utarbetat en klimatstrategi för IKT-branschen och främjat tjänstefieringen inom trafiken. Digitaliserings- och datalösningarna bidrar till att lösa klimatutmaningen samtidigt som vi skapar nya exportmöjligheter, arbete och ekonomisk tillväxt", konstaterar kommunikationsminister Timo Harakka.

Det föreslås att de flesta av de föreslagna åtgärderna drivs vidare redan under denna regeringsperiod. Fokus har dock legat på att vända Finlands riktning framför allt med tanke på 2030-talet. Delegationens mandatperiod fortsätter till den 31 december 2023. Delegationen deltar i den samhälleliga debatten efter att rapporten publicerats och stöder genomförandet av teknikpolitiken i Finland.

Finansministeriet tillsatte den 16 september 2020 en högnivådelegation för teknik för att bereda en finländsk teknikpolitik som skapar välfärd och styr konkurrenskraften. För att målet ska uppnås inbjöd man till delegationen medlemmar med täckande kompetens inom den offentliga sektorn, näringslivet och forskningen.

Rapport (på finska)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Ytterligare information:

FM:
Valtteri Aaltonen, minister Sirpa Paateros specialmedarbetare, tfn 0295 530 399, förnamn.efternamn@vm.fi
Laura Eiro, generalsekreterare, specialsakkunnig, tfn 02955 30562, förnamn.efternamn@vm.fi Länk till en annan webbplats(också för Risto Siilasmaa)

KM:
Laura Vilkkonen, avdelningschef, tfn 040 500 0817, förnamn.efternamn@lvm.fi

ANM:
Jenny Hasu, minister Mika Lintiläs specialmedarbetare, tfn 050 570 3118, förnamn.efternamn@tem.fi

Offentliga förvaltningens ICT
digitalisering teknologi teknologipolitik

Se även

Lagändringar gör att myndigheternas delgivning i första hand sker elektroniskt

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:5.3.2025 14.49

Anvisningar för den offentliga förvaltningen om utnyttjande av generativ artificiell intelligens

FM
Typ:Nyhet Utgivningsdatum:27.2.2025 12.20

Öppen delning av information om kritisk infrastruktur ses över

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:20.2.2025 11.33

Suomi.fi belönades som världens bästa e-tjänst inom den offentliga förvaltningen

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:13.2.2025 9.01

De allmänna avtalsvillkoren för IT-upphandlingar inom den offentliga förvaltningen har förnyats

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:10.2.2025 12.07

Kommun- och regionminister Ikonen besöker Förenade Arabemiraten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:10.2.2025 9.09
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

registratorskontoret.fm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Delegationen för välfärdsområdenas ekonomi och förvaltning
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Digi i vardagen -delegationen
          • Digi i vardagen verksamhetsberättelse
            • Digitaliseringen får inte marginalisera
            • Digitala färdigheter nya medborgarfärdigheter
            • Alla gynnas av tillgänglighet
            • Problem med identifiering
            • Hur påverkar digitaliseringen människors vardag?
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Ansökan om finansiering
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • IKT-Kohtaamo
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation