Tulosohjauksen kehittämishanke
VM010:00/2011 Projekt
Hankkeen tehtävänä on kehittää ministeriöiden ja niiden alaisen hallinnon välistä tulosohjausta niin, että
1. kehittämistyö ja -suunta palvelevat ohjausjärjestelmien kokonaisuutta ja suhteita.
2. hallinnonalan virastojen, laitosten ja alue- ja paikallishallinnon tavoitteilla on tiiviimpi suhde koko valtoinneuvostotason ja hallinnonalan tavoitteisiin (poikkihallinnollisuus)
3. tavoitteidenasetinta ja tuloksista raportointi sekä tulostiedon hyödyntäminen tavoitteiden asettamisessa kehittyvät
4. tuloksellisuuden osa-alueiden selkiyttäminen, tulosprisman ja sen hyödyntämisen edelleen kehittäminen
5. tavoitteenasetannassa huomioidaan tilivelvollisuus myös tuleville sukupolville (esim. taloudellinen, ekologinen ja sosiaalinen kestävyys) ja järjestelmä tukee nykyistä paremmin innovaa-tiojohtamista
6. tulosohjauksessa hyödynnetään mahdollisuutta valtionhallinnon virastojen yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnontietojärjestelmän ja tietokannan (KIEKU) avulla luoda valtiokonsernille yhteisiä ...
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM010:00/2011
Ärendenummer 162/00.01.00.01/2011
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 28.2.2011 – 30.3.2012
Datum för tillsättande 22.2.2011
Kontaktperson
Jukka Erkkilä, neuvotteleva virkamies
[email protected]
Mål och resultat
Hankkeen tavoitteena on nykyistä kevyempi tulosohjausjärjestelmä, joka tukee tavoitteiden tiiviimpää suhdetta valtioneuvostotason ja koko hallinnon tavoitteisiin.
Utgångspunkter
Tulosohjaus määritellään vuorovaikutteiseksi, sopimusajatteluun perustuvaksi ohjausmalliksi, jonka toiminnallinen ydin on sopijapuolten kyvyssä löytää oikea tasapaino käytettävissä olevien voimavarojen ja niillä saavutettavien tulosten välillä. Perusidean mukaan voimavarat ja tavoitteet sekä toiminnan tehokkuus ja laatu ovat mahdollisimman hyvässä tasapainossa keskenään ja toiminnalla saadaan kustannustehokkaasti aikaan halutut vaikutukset
Tulosohjauksena tunnetun julkisten palvelujen ohjausmallin valmistelu käynnistyi valtioneuvoston 12.5.1988 tekemän periaatepäätöksen pohjalta 20 vuotta sitten. Uudistusta toteutettiin 1990-luvun alussa pilottihankkeina ja asteittain vuoteen 1995 mennessä toteutettuina talousohjauksen ja budjettirakenteiden uudistamisena. Virastojen lukuiset yksityiskohtaiset kulumomentit yhdistettiin virastokohtaisiksi toimintamenomomenteiksi, joiden käyttöä koskevaa toimivaltaa delegoitiin mittavasti virastojen johdolle. Re-surssitoimivallan vastapainona virastoilta edellytettiin sitoutumista tulostavoitteisiin. Virastojen tulostavoitteet ryhdyttiin asettamaan asianomaisen ministeriön kanssa käytävissä tulosneuvotteluissa ja niiden pohjalta solmittavissa tulossopimuksissa.
Vuoden 2004 uudistuksessa ministeriöt velvoitettiin muotoilemaan vastuullaan oleville yhteiskuntapoli-tiikan lohkoille vaikuttavuustavoitteet ja raportoimaan niiden saavuttamisesta hallituksen tilinpäätöskertomuksessa. Ministeriöiden muotoilemat vaikuttavuustavoitteet julkistetaan tiiviissä muodossa talousarvion pääluokka- ja lukuperusteluissa. Virastojen vastuulla olevat toiminnalliset tulostavoitteet esitetään momenttiperusteluissa. Ohjausotteen tiivistämiseksi ministeriöt velvoitettiin antamaan julkinen kannan-otto jokaisen solmimansa tulossopimuksen raportin vaatimista toimenpiteistä
Valtiovarainministeriö asetti 2009 tulosohjauksen arviointihankkeen. Hankkeen taustalla oli tarve sään-nöllisesti arvioida keskeisten ohjausjärjestelmien toimivuutta. Toinen erityinen syy arviointihankkeen käynnistämiselle oli, että eduskunta käsitellessään Valtiontalouden tarkastusviraston toimintakertomuk-sen varainhoitovuodelta 2006 hyväksyi myös kannanoton, jossa eduskunta edellytti hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin valtion tulosohjauksen ja tilivelvollisuusuudistuksen arvioimiseksi. Kolmanneksi tu-losohjausjärjestelmästä halutaan säännöllisesti myös palautetta ohjausjärjestelmän keskeisiltä toimijoilta.
Arviointihanke totesi, että vuoden 2004 tulosohjausuudistus lähtökohtaisesti onnistunut
ja sen keskeisillä osa-alueilla on tapahtunut kehitystä. Uudet toimintamallit ovat saaneet hyvän vastaanoton ja esimerkiksi tulosprisma on laajasti käytössä. Myös tuloksellisuusraportointi oli tarkastelluilla hallinnonaloilla jäsentynyt verrattuna aikaisempiin vuosiin ja sen rakenne seurasi tiiviimmin tulosprisman mukaista jäsentelyä. Mittarit ovat uudistuksen myötä kehittyneet viime vuosina jäsentyneemmiksi. Samoin eduskunnan tarkastusvaliokunnan aktiivinen rooli sai arvioinneissa positiivista palautetta tu-losohjauksen terävöittämisessä
Arviointien pohjalta on kuitenkin selvää, että tulosohjaus taitekohdassa sekä järjestelmän sisäisten haas-teiden kuin ohjausjärjestelmien muodostaman kokonaisuuden suhteen, erityisesti suhteessaan strategiseen ohjaukseen. Keskeisiä kehittämishaasteita ovat.
poikkihallinnollisuus ja virastojen tavoitteiden suhde koko hallinnon tavoitteisiin
järjestelmän suhteellinen raskaus
strategisen ohjauksen ja tulosohjauksen erillisyys
heikko yhteys vaikuttavuustavoitteiden ja toiminnallisten tulostavoitteiden välillä
tulostavoitteiden asetannassa on edelleen selkeitä ongelmia, eikä tavoitteiden toteutumisesta myöskään aina raportoida täsmällisesti.
tulosohjauksen heikko kyky tukea priorisointia
tulostietojen hyödyntäminen tavoitteen asetannassa nykyistä paremmin
todellisen tilivelvollisuuden puute
järjestelmän parempi tuki innovaatioille
tulosohjauksen toimijoiden roolien selkeyttäminen
ulkopuolisen arvioinnin systemaattisempi hyödyntäminen hallinnonaloilla
Tulosohjausjärjestelmän haasteista osa on myös hallinnonalakohtaisiin erityispiirteisiin liittyviä, minkä vuoksi tiivis vuoropuhelu hallinnonalojen kanssa on hankkeessa tärkeää.
Hanke lähtee uudistamaan tulosohjausta osana ohjausjärjestelmien kokonaisuutta, jos/kun ohjausjärjes-telmien kokonaisuutta ja/tai strategia- ja tulosohjauksen tiiviimpää yhtenäisyyttä lähdetään kehittämään tämä hanke kytketään tiiviisti yhteen kokonaisuuden kehittämisen kanssa. Nyt käynnistyvä hanke keskittyy erityisesti tulosohjaukseen kehittämiseen ministeriöiden ja niiden alaisen hallinnon välillä. Kehittämistyössä huomioidaan kuitenkin seuraavat ohjausjärjestelmäkokonaisuutta koskevat tavoitteet.
Ohjausjärjestelmien toimivat keskinäiset suhteet
Toiminnan ohjautuminen aidosti hallituksen tavoitteista.
Seuranta ja raportointi tuottavat oikeita tietoja.
Tulosohjausjärjestelmä palvelee strategisen ohjauksen tarpeita.
Päällekkäisen raportoinnin keventäminen.
Hallinnon sisäisen hallinnollisen taakan vähentäminen keventämällä ohjausjärjestelmien muo-dostamaa kokonaisuutta.
Konserniohjauksen ja tulosohjauksen toimiva suhde
Publikationer och rapporter
Tulosohjauksen kehittämishanke, loppuraportti PDF
Valtiovarainministeriö/Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto/HKO
Muu laatija: Valtiovarainministeriö/Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto/HKO; Julkaisuvuosi: 2012;
I riktning mot en mera strategisk, förvaltningsöverskridande och enhetlig resultatstyrning PDF
Valtiovarainministeriö
Julkaisunumero: 21/2012; Julkaisuvuosi: 2012; WWW-osoite: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/06_valtion_tyomarkkinalaitos/20120403Tuloso/name.jsp;
Remissbehandlingar och höranden
Opetus- ja kulttuuriministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista, sekä esitys työvaliokunnan jäseneksi
28.5.2012 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Valtiokonttorin lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista
25.5.2012 Valtiokonttori
Ulkoasiainministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista, sekä esitys työvaliokunnan jäseneksi
22.5.2012 Ulkoasiainministeriö
Sisäasiainministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista, sekä esitys työvaliokunnan jäseneksi
21.5.2012 Sisäasiainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista, sekä esitys työvaliokunnan jäseneksi
21.5.2012 Työ- ja elinkeinoministeriö
Puolustusministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista
16.5.2012 Puolustusministeriö
Ympäristöministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista
16.5.2012 Ympäristöministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista
16.5.2012 Liikenne- ja viestintäministeriö
Oikeusministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista
16.5.2012 Oikeusministeriö
Valtiontalouden tarkastusviraston lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista
16.5.2012 Valtiontalouden tarkastusvirasto
Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista
16.5.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
Maa- ja metsätalousministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista
15.5.2012 Maa- ja metsätalousministeriö
-
16.4.2012 Valtiovarainministeriö
Övriga dokument och promemorior
Jäsenen nimeäminen tulosohjausverkoston työvaliokuntaan
21.5.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenen nimeäminen tulosohjausverkoston työvaliokuntaan
3.5.2012 Maa- ja metsätalousministeriö
Jäsenen nimeäminen
8.4.2011 Ympäristöministeriö
Jäsenten nimeäminen
8.4.2011 Oikeusministeriö
Edustajan nimeäminen
5.4.2011 Kela
Edustajien nimeäminen, 372/20.00.04/2011
1.4.2011 Puolustusministeriö
Edustajan nimeäminen
31.3.2011 Ympäristöministeriö
Jäsenten nimeäminen, 19/042/2011
30.3.2011 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Edustajan nimeäminen
30.3.2011 Museovirasto
Edustajien nimeäminen, 759/51/2011
24.3.2011 Maa- ja metsätalousministeriö
Edustajan nimeäminen
23.3.2011 Työ- ja elinkeinoministeriö
Edustajan nimeäminen
23.3.2011 Viestintävirasto
Edustajan nimeäminen
22.3.2011 Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus
Edustajan nimeäminen
22.3.2011 Valtiokonttori
Jakelussa mainitut; Jäsenesityspyyntö hankkeen kehittämisverkostoon
10.3.2011 Valtiovarainministeriö
Edustajan nimeäminen
10.3.2011 Sisäasiainministeriö
Edustajan niméäminen, STM/280/2011
28.1.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö
Edustajan nimeäminen
18.1.2011 Valtioneuvoston kanslia
Jakelussa mainitut; Jäsenesityspyyntö
17.1.2011 Valtiovarainministeriö
Tillsättande och organisering
Tulosohjauksen kehittämishankkeen asettamispäätös PDF
22.2.2011 Valtiovarainministeriö
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Erkkilä, Jukka
neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
28.2.2011 –
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt