Kirjanpito- ja tilinpäätöstehtävien keskittäminen Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukseen
VM138:00/2015 Lagstiftningsprojekt
Ohjausryhmän tehtävänä on:
1. Tehdä valtiovarainministeriölle tarvittavat esitykset kirjanpidon ja tilinpäätöksen laatimisen sekä tarvittavien muiden taloushallintotehtävien keskittämisestä Palkeiden lakisääteiseksi tehtäväksi.
2. Käsitellä sisältötyöryhmän esitykset ohjausryhmälle ja tehdä tarvittavat päätökset hankkeen tavoitteiden saavuttamiseksi.
3. Antaa sisältötyöryhmälle, sen tehtäviksi määrättyjen tehtävien lisäksi, tarvittaessa muita hankkeen toteuttamisen edellyttämiä toimeksiantoja.
4. Käsitellä valtiovarainministeriössä virkatyönä laadittavat ehdotukset tarvittaviksi lainsäädäntömuutoksiksi.
5. Seurata erikseen asetettavaa poikkihallinnollista yhteistoimintamenettelyä.
6. Arvioida ja tehdä valtiovarainministeriölle esitys Palkeiden toimipaikkaverkkorakenteesta ottaen huomioon poikkihallinnollinen yhteistoiminta.
7. Arvioida ja päättää hankkeen toteuttamisesksi tarvittavista muista toimenpiteistä.
Sisältötyöryhmän tehtävänä on:
1. Valmistella ohjausryhmälle 30.4.2016 ...
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM138:00/2015
Ärendenummer VM/1275/03.01.00/2016, VM/2844/00.01.00.01/2015
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 22.12.2015 – 31.12.2017
Datum för tillsättande 22.12.2015
Lagberedning
Regeringsproposition 165/2016 Uppgifter om behandlingen i riksdagen
Regeringsproposition 49/2017 Uppgifter om behandlingen i riksdagen
Kontaktperson
Juha Halonen, neuvotteleva virkamies
[email protected]
Mål och resultat
Kirjanpito- ja tilinpäätöstehtävien sekä eräiden muiden, kirjanpito- ja tilinpäätöstehtäviin suoraan tai välillisesti liittyvien taloushallintotehtävien tehokas keskittäminen kirjanpitoyksiköistä ja rahastoista Palkeisiin edellyttää, että kyse on tehtävistä, jotka voidaan tuottaa Palkeissa keskitetysti ja pääsääntöisesti samalla tavalla kaikille asiakasvirastoille, -laitoksille ja -rahastoille. Näiden tehtävien määrittely edellyttää taloushallintotehtävien yksityiskohtaista läpikäymistä ja arvioimista. Vastuunjakomääritysten perusteella voidaan tarkentaa henkilöstöresurssien keskittämistarpeet kirjanpitoyksiköistä ja rahastoista Palkeisiin sekä valmistella tarvittavat lainsäädäntö- ja määräysmuutokset.
Hankkeen tavoitteena on:
1. Määritellä valtion yhteiset (ns. toimialariippumattomat) taloushallintopalvelut, jotka tuotetaan Palkeissa ja joiden käyttämiseen kirjanpitoyksikkö tai rahasto velvoitetaan.
2. Määritellä yhteisten taloushallintopalvelujen edellyttämät muutokset taloushallinnon prosesseihin ja toimintatapoihin.
3. Määritellä kriteerit, joiden täyttyessä kirjanpitoyksikölle tai rahastolle voidaan poikkeustapauksessa erityisestä syystä antaa lupa olla käyttämättä valtion yhteistä taloushallintopalvelua tai sen osaa.
4. Valmistella ehdotukset yhteisten taloushallintopalveluiden edellyttämiksi lain-säädäntö- ja määräysmuutoksiksi.
5. Määritellä ja toteuttaa muut hankkeen toteuttamiseksi tarvittavat tehtävät, jotka tukevat yhteisten taloushallintopalveluiden keskittämistä Palkeisiin, lisäävät taloushallinnon tuottavuutta ja parantavat taloustiedon hyödyntämistä.
Utgångspunkter
Yhä suurempi osa yritysten, kuntien ja valtion tukipalveluista tuotetaan nykyisin erilaisissa palvelukeskuksissa. Valtiolla palvelukeskuksissa tuotettavia palveluja ovat mm. monet hankintapalvelut (Hansel Oy), toimitilapalvelut (Senaatti-kiinteistöt liikelaitos) ja perustietotekniikkapalvelut (Valtion tieto- ja viestintätekniikkavirasto, Valtori) sekä talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut (Palkeet).
Taloushallintopalveluiden ja erityisesti kirjanpidon tuottaminen on siirtynyt korostuneen voimakkaasti palvelukeskusten vastuulle 2000-luvulla. Valtiolla kirjanpidon ja maksuliikkeen hoitoon liittyviä tehtäviä keskitettiin 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä useampiin hallinnonalakohtaisiin palvelukeskuksiin. Vuoden 2010 alusta lukien palvelukeskukset yhdistettiin Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukseksi (valtioneuvoston asetus 229/2009). Palkeiden tuottamien taloushallintopalvelujen käyttäminen on kuitenkin virastoilla, laitoksilla ja rahastoilla vapaaehtoista. Tämä osaltaan rajoittaa valtion taloushallinnon tehokasta ohjaamista ja palvelukeskusmallin täysimääräistä hyödyntämistä.
Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman mukaan kirjanpitoyksiköiden kirjanpidon ja tilinpäätöksen laatiminen keskitetään kokonaisuudessaan Palkeiden lakisääteiseksi tehtäväksi. Hallitusohjelman mukaan kirjanpitoyksiköissä olevasta kirjanpitohenkilöstöstä (187 htv:tä 2011) keskitetään Palkeisiin vähintään kaksi kolmasosaa. Tämä mahdollistaa palvelukeskuksen toiminnan optimoinnin (asiakasosaaminen, substanssiosaaminen, rutiiniosaaminen, järjestelmäosaaminen jne.).
Uudistuksen säästöpotentiaaliksi on arvioitu hallituskaudella 4 milj. euroa (1 milj. euroa vuonna 2017, 3 milj. euroa vuonna 2018 ja 4 milj. euroa vuodesta 2019 lukien) ja noin 60 henkilötyövuotta. Säästöt on kohdistettu vuosia 20162019 koskevassa julkisen talouden suunnitelmassa (28.9.2015) virastojen ja laitosten toimintamenomomenteille virastojen ja laitosten menotositemäärien perusteella.
Tarvittavat lainsäädäntömuutokset on tarkoitus tehdä vuoden 2016 aikana. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 2017 alusta lukien. Muutoksen aiheuttamat toimenpiteet virastojen ja Palkeiden välillä toteutetaan virastokohtaisina käyttöönottoina vaiheittain vuoden 2017 aikana. Tätä koskevan erillisen käyttöönottohankkeen tarve arvioidaan erikseen hankkeen aikana.
Asiaa on ennen hankkeen asettamista valmisteltu syksyllä 2015 valtiovarainministeriön, Valtiokonttorin ja Palkeiden yhteisenä virkatyönä. Valmistelussa laadittiin alustava luonnos (26.10.2015) valtion taloushallinnon tavoitetilasta (liite 1) sekä pyydettiin siitä ja sen edellyttämistä henkilöstövoimavarasiirroista lausunto kultakin ministeriöltä. Lausunnoissa uudistusta kannatettiin lähes poikkeuksetta, mutta arvioita ao. tehtäviin sitoutuneista henkilöstövoimavaroista pidettiin osin liian suurina. Lisäksi lausunnoissa esitettiin erilaisia perusteluja, miksi joitakin tehtäviä ei tulisi siirtää Palkeisiin, vaan jättää kirjanpitoyksiköissä tai rahastossa hoidettavaksi.
Remissbehandlingar och höranden
-
26.4.2017 Poliisihallitus
-
20.4.2017 Keva
-
19.4.2017 Puolustusministeriö
Pardia ry:n ilmoitus ettei huomautettavaa luonnoksesta hallituksen esitykseksi koskien valtion talousarviosta annetun lain muuttamisesta annetun lain (1053/2016) voimaantulosäännöksen muuttamista
19.4.2017 Pardia ry
-
18.4.2017 Ympäristöministeriö
-
18.4.2017 Sisäministeriö
-
13.4.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
12.4.2017 Maa- ja metsätalousministeriö
-
11.4.2017 Rajavartiolaitos
-
7.4.2017 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
7.4.2017 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
-
6.4.2017 Ulkoasiainministeriö
-
5.4.2017 Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus
-
5.4.2017 Valtiontalouden tarkastusvirasto
-
31.3.2017 Valtiovarainministeriö/Budjettiosasto
-
7.9.2016 Työ- ja elinkeinoministeriön
-
30.8.2016 Ympäristöministeriö
-
26.8.2016 Tasavallan presidentin kanslia
-
25.8.2016 Patentti- ja rekisterihallitus
-
24.8.2016 Ahvenanmaan valtionvirasto
-
24.8.2016 Valtiontalouden tarkastusvirasto
-
24.8.2016 Valtioneuvoston kanslia
-
24.8.2016 Oikeusministeriö
-
24.8.2016 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
23.8.2016 Ulkoasiainministeriö
-
23.8.2016 Sisäministeriö
-
23.8.2016 Aluehallintovirastojen hallinto- ja kehittämispalvelut -vastuualue
-
23.8.2016 Maa- ja metsätalousministeriö
-
22.8.2016 Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin TUVE-yksikkö
-
22.8.2016 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
22.8.2016 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
21.8.2016 ProUnioni ry
-
19.8.2016 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
-
19.8.2016 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
18.8.2016 Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet
-
16.8.2016 Valtiokonttori
-
15.8.2016 Puolustusministeriö
-
6.7.2016 Valtiovarainministeriö
VM:n ilmoitus ja lausuntopyyntö Alueellistamisen koordinaatioryhmälle; Hallitusohjelman toimeenpano: Kirjanpito- ja tilinpäätöstehtävien siirto Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen lakisääteiseksi tehtäväksi
6.7.2016 Valtiovarainministeriö
-
20.4.2016 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
20.4.2016 Valtiovarainministeriö
-
15.4.2016 Maa- ja metsätalousministeriö
-
13.4.2016 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
13.4.2016 Valtioneuvoston kanslia
-
13.4.2016 Tasavallan presidentin kanslia
-
13.4.2016 Maa- ja metsätalousministeriö
-
12.4.2016 Valtiontalouden tarkastusvirasto
-
12.4.2016 Ulkoasiainministeriö
-
12.4.2016 Puolustusministeriö
-
12.4.2016 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
11.4.2016 Oikeusministeriö
-
11.4.2016 Ympäristöministeriö
-
11.4.2016 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
8.4.2016 Sisäministeriö
-
7.4.2016 Valtion ydinjätehuoltorahasto
-
5.4.2016 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
-
21.3.2016 Valtiovarainministeriö
-
21.3.2016 Valtiovarainministeriö
Liite 3 Ehdotus palkanlaskentatehtävien vastuunjakotaulukoksi PDF
21.3.2016 Valtiovarainministeriö
Liite 2 Ehdotus taloushallintotehtävien vastuunjakotaulukoksi PDF
21.3.2016 Valtiovarainministeriö
Liite 4 Taloushallinto- ja palkanlaskentatehtävien vastuunjakoehdotuksia koskeva perustelumuistio PDF
21.3.2016 Valtiovarainministeriö
Liite 5 Arvio hallinnonalakohtaisista henkilöstösiirroista PDF
21.3.2016 Valtiovarainministeriö
Tillsättande och organisering
-
30.1.2017 Valtiovarainministeriö
-
26.1.2017 Valtiovarainministeriö
-
9.2.2016 Valtiovarainministeriö
-
22.12.2015 Valtiovarainministeriö
Övriga dokument och promemorior
-
3.10.2016 Palkansaajajärjestö Pardia ry
-
4.2.2016 Valtiovarainministeriö
-
3.2.2016 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
3.2.2016 Sisäministeriö
-
2.2.2016 Valtioneuvoston kanslia
-
1.2.2016 Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry
-
29.1.2016 Puolustusministeriö
-
29.1.2016 Ympäristöministeriö
-
29.1.2016 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
29.1.2016 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
28.1.2016 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
27.1.2016 Palkansaajajärjestö Pardia ry
-
25.1.2016 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
-
25.1.2016 Maa- ja metsätalousministeriö
-
22.1.2016 Oikeusministeriö
-
20.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
14.1.2016 Valtiovarainministeriö
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Halonen, Juha
neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
1.8.2017 –
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt